Dagen innan torsdagens match var Graham Potter kryptisk. På presskonferensen berättade förbundskaptenen att det kanske kunde bli en eller två förändringar.
Mer än så blev det. Totalt blev det tre stycken när bland annat Elliot Stroud och Anthony Elanga fick chansen från start.
Sveriges förbundskapten valde också att ställa Jacob Widell Zetterström i mål i stället för Kristoffer Nordfeldt som fått förtroendet mot Tunisien och Nederländerna.
– Han har haft en fantastisk säsong och varit väldigt bra på våra träningar. Alla spelare har olika egenskaper och vi tror att Jacobs egenskaper kan bidra och hjälpa oss i den här matchen, sade förbundskapten Graham Potter i ett uttalande.
Radiosportens expert Jon Persson var förvånad.
– Det är en petning av Nordfeldt. Han släppte fem senast vilket inte är bra. Jag tycker inte han är jätteskyldig till något av dem. Jag tycker Jacob Widell Zetterström ska vara landslagets målvakt i fem-tio år framöver. Men tillfället är för mig en överraskning, säger han.
Djordjic: Han borde stå
Även Bojan Djordjic stämde in i SVT:s studio.
– Jag är väldigt förvånad, jag tycker inte man kan lasta Nordfeldt för fem mål mot Nederländerna. Jag tycker han väldigt lätt blir en hackkyckling och jag pratar inte som AIK:are, jag pratar som svensk, säger han.
Experten tycker det är fel målvaktsval.
– Han har inte gjort bort sig, han tog oss till VM och att efter två matcher ändra. Jacob Widell Zetterström har haft en tung vår, var inte bra mot Norge. Jag vill inte vara för negativ nu, men det är märkligt att göra det bytet i det här skedet. Nordfeldt för mig borde stått den här matchen, säger Djordjic.
Och bytena gav effekt.
Sverige kryssade (1–1) mot Japan och tog sig vidare till sextondelsfinal i VM.
”Man blir dödad av er”
Efter matchen berättade Graham Potter på presskonferensen om sina ändringar.
– Analysen var den förra matchen och våra motståndare, säger han och fortsätter:
– Det kändes inte som så stora förändringar. Men jag förstår, när man byter målvakt och flyttar upp Victor på mittfältet. Men han spelade där i Europa League-finalen, han har erfarenhet där och det skulle bli viktigt. Det skulle bli en bra dynamik för oss att ta honom ur backlinjen.
Förbundskaptenen berättade att medier förmodligen inte hade uppskattat om samma elva hade startat igen som senast.
– Gör man inte förändringar när man inte vinner blir man dödad av er. Jag har varit med tillräckligt länge dör att veta det. Jag försöker bara göra det jag tycker är rätt, säger han.