← Alla nyheter

Aftonbladet Sport · 14 tim sedan Sport

”Vi ska göra så många mål som möjligt”

Hyllas: Världsklass

Det var ett glatt och avslappnat japanskt landslag som tränade på SMU:s faciliteter i Dallas under onsdagsförmiddagen, dagen innan den avslutande VM-gruppspelsmatchen mot Sverige.

För Japans del är avancemanget till sextondelsfinal så gott som klart oavsett resultat, med fyra poäng på två matcher.

Men för att ta förstaplatsen i gruppen lär en seger behövas.

Sannolikt också en seger med många mål, då Nederländerna (också på fyra poäng) samtidigt möter ett avhängt Tunisien.

– Om vi går vidare som etta, tvåa eller trea kan förändra saker. Vi som lag ska göra allt för att vinna och göra så många mål som möjligt, säger yttern Keito Nakamura till Sportbladet.

Ni kommer fortsätta anfalla även om ni leder med typ två alltså?

– Ja, det kommer vi.

”Till att börja med ska vi hålla tätt...”

Daichi Kamada konstaterar att segern är det viktigaste när Sportbladet frågar om de även kommer jaga mål för att jaga förstaplats.

– Det beror på matchbild. Även om det är 1-0 så tänker vi främst på att vi ska vinna. Sen om vi kan göra fler därifrån hade ju det varit fint. Men även vid ett kryss går vi vidare som tvåa. Vi får inte förlora helt enkelt, säger Crystal Palace-mittfältaren.

– Att göra många mål blir ju viktigt. Men till att börja med ska vi hålla tätt och ta ledningsmålet. Att hålla det blir det viktigaste för oss. Vi jagar inte nödvändigtvis en seger med så mycket mål som möjligt, säger Mainz-bollvinnaren Kaishu Sano.

Hyllar anfallarna: ”Kan ta avslut från var som helst”

Med det sagt är japanerna också väl medvetna om att Sverige är ett lag som kan göra mål. I princip alla japanska spelare som säger något om Sverige lyfter just forwardsparet, Viktor Gyökeres och Alexander Isak.

– De är snabba. Bra på kontringar. Det är något vi måste se upp med och vara redo på avslut närsom, säger målvakten Zion Suzuki.

Vad är ditt intryck av Gyökeres och Isak?

– De är riktigt vassa. De kan ta avslut från var som helst. Vi är väl medvetna om hur farliga de är.

Daichi Kamada tror att han vet vad han kan vänta sig av Sverige under torsdagskvällen (natten till fredag svensk tid).

– De kommer stänga ytor och kontra med de två där framme. Vi måste anfalla smart utan att ta för mycket risker.

Tunisienmatchen gav mest

Förbundskapten Hajime Moriyasu är också tydlig med att han har stor respekt för Sveriges kvalitet.

– Vi kan gå vidare som etta, tvåa eller trea. Ni har pratat om huruvida vi ska gå vidare som etta hela tiden, men vi får inte glömma att Sverige är bra. De är tunga defensivt. Snabba framåt. Vi ska nog inte prata så lättsamt om dem. Vi behöver gå för att vinna.

Fick du mest nyttig info från 5–1-matchen mot Tunisien eller 1–5-matchen mot Nederländerna?

– Tunisienmatchen utan tvekan. Där fick vi ju verkligen se kvaliteten i offensiven. Deras fysiska styrka i defensiven. Det är verkligen den matchen av de två som gett mest. Försvarslinjen, Isak, Gyökeres. Det är spelare som håller världsklassnivå. Att försöka hantera dem ser vi fram emot. Oavsett resultatet så är det ett jättebra tillfälle att höja vår nivå.

Läs hela artikeln hos Aftonbladet Sport →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.