18-åring befann sig ovanpå tåg – fick en elstöt
En 18-årig man har förts med ambulans till sjukhus efter att han har fått en elstöt i samband med att han har ”tågsurfat” – alltså suttit eller rört sig ovanpå tågtaket.
Mannen larmade själv SOS. Han ska enligt egen utsago ha färdats på tåget från Helsingborg och fått elstöten i höjd med norra Landskrona.
En polispatrull åkte vid 20-tiden till sjukhuset för att förhöra honom om hur han kom upp på tåget och andra omständigheter. Det slutade med att mannen fick böter för olovligt beträdande av spårområde.
Tågsurfning ovanligt
Enligt polisen är tågsurfning ovanligt.
– Jag känner inte igen det, och inte mina kollegor heller, säger Evelina Olsson, polisens presstalesperson.
18-åringen hävdar att han hoppade på i Helsingborg och hoppade av på tågstationen i Landskrona.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.