← Alla nyheter

Aftonbladet · 2 dygn sedan Senaste

Nya siffran från krisveckan: Väntade över 90 minuter på ambulans

Sågas ✓ ”Otroligt patientfarligt”

Nya siffran från krisveckan: Väntade över 90 minuter på ambulans

Sågar regionens rapport: ”Gör en oberoende granskning”

Publicerad 2026-06-25 20.11

Utryckningstiderna för de allvarligaste larmen påverkades inte av ambulansens bemanningskris förra sommaren, enligt Region Stockholms egen rapport.

Men statistik som Aftonbladet tagit del av visar att flera patienter som bedömts vara kritiskt sjuka fick vänta i över 1,5 timme på ambulans under en av krisveckorna.

– Det är otroligt patientfarligt, säger Emil Skoglund, ambulanssjuksköterska och facklig företrädare.

I slutet på juli förra sommaren slog ambulansanställda i Stockholm larm om krisläget. Personalbristen de varnat chefer om under våren – i samband med att regionen återtog hela driften i egen regi – var ett faktum.

Mass-sms gick dagligen ut till anställda med luckor som behövde fyllas. Kvällen den 22 juli fanns bara en ambulans i drift på stationen i city, något Aftonbladet och flera andra medier rapporterade om.

Dagen efter höll regionen ett krismöte och ett intensivt arbete sattes igång för att få ordning på situationen.

I augusti beslutade regionstyrelsen att göra en egen utvärdering av sommarens ambulanskris. Rapporten slog senare fast att krisen drabbat ambulanspersonalen, som tvingats jobba olagligt mycket övertid.

Men akut sjuka stockholmare hade inte fått vänta längre på hjälp.

Responstiden för de så kallade prio 1-larmen, som gäller de mest akuta fallen som hjärtstopp, akuta blödningar eller andra livshotande sjukdomsfall, hade inte påverkats. Medianvärdet för hur länge en patient fått vänta på en ambulans låg liksom tidigare sommar på cirka 13 minuter.

Det stämmer. Men det ger inte hela bilden.

Fick vänta 30 minuter längre

I regionens rapport har man tittat på

Och för den andel av utryckningarna där patienter fått vänta som längst, en procent, syns en skillnad. Under sommaren 2024 var responstiden kortare än 70 minuter under sex veckor. Sommaren 2025 hände det endast under en vecka – i vecka 35.

Övriga veckor låg responstiderna mellan 70 och 91 minuter.

Vecka 30, samma vecka som krisen briserade i medier, skjuter de i höjden.

- Vid fem procent av utryckningarna fick patienter vänta 52 minuter eller mer på en ambulans. Det motsvarade 65 patienter. Samma vecka 2024 var samma siffra 34 minuter.

- Vid en procent av utryckningarna fick patienter vänta 91 minuter eller mer på en ambulans. Det motsvarade 13 patienter. Samma vecka 2024 var samma siffra 60 minuter.

Även vecka 31 och 32 ligger responstiderna något högre jämfört med 2024. Vecka 33 var responstiden för den en procent som fick vänta längst 86 minuter eller mer. Att jämföra med samma vecka året innan då siffran var 65 minuter.

Att en prio-1-patient får vänta 90 minuter eller mer på en ambulans är illa, säger Emil Skoglund, ambulanssjuksköterska och förtroendevald för Vårdförbundet.

– Det är otroligt patientfarligt. Vi måste klara bättre tider i Stockholm.

Kritik mot regionens rapport: ”Missvisande”

Han var den som slog larm till medier om krisen förra sommaren. Han är besviken på regionens rapport, som han tycker borde ha innehållit de mer detaljerade siffror han nu fått se.

– Men det stämmer väl överens med den svåra personalbristen vi hade veckorna med mellan 10 och 20 stillastående ambulanser per dag.

Tio procent av de högst prioriterade patienterna – cirka hundra per vecka – fick vänta i minst 33 minuter eller mer på en ambulans – under alla sommarens veckor. Något Emil Skoglund menar är för dåligt för en storstad.

– Vi kände själva att vi oftare fick åka längre avstånd för att komma till patienterna. Flera av oss hade utryckningar i Stockholms innerstad där patienter med hjärtstopp fick vänta i 30 minuter eller mer. Det kanske är en normal responstid om man bor i norra Sverige med stora avstånd, men inte i en storstad. Det visar hur systematiskt underbemannade vi är, säger han.

Att titta på medianvärdet för hela sommaren för att utvärdera förra årets ambulanssjukvård är missvisande, menar han. Det eftersom behovet av ambulansvård, liksom bemanningsläge kan variera kraftigt.

– Att responstiden var okej utslaget över hela sommaren spelar mindre roll för den som var akut sjuk och behövde ambulans någon gång de värsta veckorna och fick vänta mycket, mycket längre.

”Fanns inga avvikelser”

Aftonbladet har kontaktat regionens presstjänst för att ställa våra frågor till den ansvarige för rapporten, och hänvisas till Ulf Lockerwand, operativ strateg på regionledningsförvaltningen, som tagit fram den.

Enligt honom ger rapporten en rättvisande bild av sommarens ambulanssjukvård där han jämfört medianvärdet över hela sommaren med de senaste åren.

– Ja, det tror jag absolut. Både för patienterna och ambulansmedarbetare. Det viktiga är att ambulansen kommer i tid för de svårast sjuka, prio 1-ärendena. Och det viktiga är att de responstiderna inte påverkats.

Rapporten bygger på nyckeltal från ambulansen och intervjuer med anställda i verksamheten. Han har inte tagit del av den mer detaljerade statistiken.

Hade det inte varit rimligt att titta närmre i detalj på de värsta veckorna?

– Man hade säkert kunna utveckla det i detalj, men vad jag förstod fanns det inga avvikelser.

”Patienter är inte bara statistik”

Peter Hill, verksamhetsutvecklare för prehospital vård i regionen, säger att medianvärdet man använt sig av i rapporten är standard för att mäta ambulanssjukvård. Att titta på enskilda veckor och de längsta responstiderna är enligt honom ”inte statistiskt intressant”.

– De längre responstiderna kan ofta bero på att det funnits särskilda hinder för ambulanserna att köra fram. Det kan vara att det ligger ett träd på vägen eller att polisen har upprättat avspärrningar till exempel. Det är en av anledningarna till att man mäter mediantiderna på det sättet vi gör. Har man tur har man ju en ambulans på gatan utanför, säger han.

För att förstå vad som ligger bakom måste man i så fall gå in och titta på varje enskilt fall, säger han.

Och det borde man ha gjort, tycker flera i regionen som Aftonbladet talat med.

Men vare sig sommaren 2024 eller 2025 visar på en rimlig ambulanssjukvård, menar Emil Skoglund. Han vill se en ny – oberoende granskning – av ambulanssjukvården, där man tittar på hur responstiderna har utvecklats de senaste tio åren.

– Man borde ha varit mycket mer nyfiken på hur det såg ut förra sommaren. Våra patienter är inte bara statistik, de är människor som förtjänar vård.

Men först ska man klara sommaren. Redan nu får ambulanspersonal mass-sms om obemannade pass för juli och augusti.

”Läget är ansträngt och luckorna är många”, står det i ett sms från en ambulansstation.

Läs hela artikeln hos Aftonbladet →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.