– Man får mycket kortare stubin, säger forskaren Mare Sundström.
Hur varmt är det i solen?
0:53
Det kan bli upp emot 40 grader och SMHI har utfärdat orangea och gula varningar för höga temperaturer i södra Sverige.
Det är inte utan anledning.
När det blir riktigt varmt ställer kroppen om. Mer blod skickas ut mot huden för att hjälpa kroppen att svettas och göra sig av med värme.
”Intelligens nedprioriteras”
Det gör att hjärtat får jobba hårdare med blodet som är kvar i kroppen – och att andra funktioner får stå tillbaka.
– När kroppen blir för varm är det delarna i hjärnan som reglerar värmebalansen i kroppen som prioriteras. Mer avancerade mekanismer – intelligens och klartänkande – nedprioriteras, säger Mare Sundström som är docent inom miljömedicin vid Karolinska Institutet.
Hjärnan går på sparlåga, närminnet försämras och humöret kan svaja i sommarsverige.
– Man blir lättare irriterad och kontrollen över emotionerna blir mycket sämre
Kan öka risken för våldsbrott
Extremvärme kan till och med öka risken för våld, rapporterar CNN. Flera amerikanska studier kopplar värmeböljor till större risk för mord, grov misshandel, våldtäkt, masskjutningar och terrorattacker.
Forskare pekar på två förklaringar. Värmen kan göra oss mer obekväma, frustrerade och impulsiva. Samtidigt ändrar värmen våra vanor. Fler är ute, fler dricker alkohol och då kan risken för brott öka.
Även den psykiska hälsan kan få sig en törn. Extremvärme kopplas till fler självmord.
– Att lägga locket på – att pressa ner känslor och lugna sig fungerar inte riktigt. Självkontrollen sviktar.
”Folk kan inte bete sig”
En annan förklaring är sämre sömn, särskilt i norra Europa där luftkonditionering inte är standard.
– Sömnbrist påverkar vårt psyke väldigt mycket, säger Mare Sundström.
Problemet är också att många hus i norra Europa är byggda för att hålla kyla ute – inte värme.
– Folk kan inte bete sig riktigt. Det är jättesvårt att få folk att förstå att man ska hålla dörrar och fönster stängda och dra ner persienner om du inte vill att det ska bli lika varmt inomhus.
Håll ut – kroppen ställer om
Allra farligast är de tropiska nätterna, säger Mare Sundström. Alltså nätter då temperaturen aldrig sjunker under 20 grader.
– Då får kroppen ingen återhämtning och det är mycket belastande både för den psykiska och fysiska hälsan.
Men det finns ett litet hopp i hettan.
Värmen är ofta farligast i början av sommaren, innan kroppen har hunnit vänja sig. Efter ett tag blir nedkylningssystemet mer effektivt och svetten rinner mer frikostigt.