På en av Skåneexpressens bussar var det 37 grader varmt på midsommardagen, tipsar en läsare. ”Jag behöver sitta här i en timme och det är tortyr”, skrev läsaren, som tyckte mest synd om föraren. Även Skånetrafiken fick in kundanmälan om resan.
Bland de vanligaste klagomålen till Skånetrafiken är att tåg och bussar är för varma på sommaren eller för kalla på vintern. Bussar ska ha fungerande luftkonditionering innan de tas ut i trafik. Det kontrolleras dagligen, berättar presskommunikatör Anders Engzell.
Men saker och ting kan hända under dagen.
Alla bussar ska ha ett dubbelt kylsystem, ett för föraren och ett för passagerarna. Det är ett krav från branschen. Systemet fungerar som ett kylskåp, med en kloss på busstaket som suger ut värme och ersätter den med kyla. Föraren ska prioriteras, om anläggningen inte orkar hålla fastställd standard.
– Utmaningen är dörrarna. När man öppnar dörrarna byts den kalla luften ut. En stadsbuss har fler och bredare dörrar och stannar oftare. Så stadsbussar är svårare att hålla svala, säger Peter Lindström, fordons- och kvalitetsansvarig på Skånetrafiken.
– Ju fler passagerare det finns ombord och ju större glasytor som släpper in värme, desto svårare att kyla bussen.
På Öresundstågen finns en ac-anläggning i förarhytten och en i varje vagnsdel. Det förklarar varför det kan vara riktigt varmt i en vagn och svalt i en annan. Anläggningen klarar att sänka temperaturen omkring fem grader, så är det 30 grader ute klarar anläggningen att sänka till omkring 25.
”Som resenär kan man då testa att förflytta sig till en annan vagn om det är väldigt varmt”, tipsar Skånetrafiken i ett mejl.
På Pågatågen fungerar det på likvärdigt sätt. Även här kan temperaturen sänkas omkring fem grader. Klimatanläggningarna kontrolleras och ska fungera när tågen tas ut i trafik.
På alla tåg ska det också finnas så kallat ”nödvatten”. Det är vatten som kan delas ut vid behov, om någon passagerare känner obehag på grund av värmen – inte bara för att någon är törstig