← Alla nyheter

Aftonbladet Sport · 2 dygn sedan Sport

”Har inte kunnat njuta – har varit väldigt bittert”

Turbulenta tiden ✓ Klar för tv-programmet

Bianca Salming tvekar lite om hon får svara på frågan eller inte.

– Jag vet inte om jag får säga det men ja, någon gång tidigare.

Som svaret antyder har den 27-åriga mångkamparen fått frågan att vara med i Let's Dance tidigare. Då har det inte passat men den här gången var det annorlunda.

– Om det är något program jag vill vara med i genom åren är det Let's Dance. Jag gillar verkligen att dansa och har följt det sedan jag var liten. Varje fredag satt jag och åt chips och godis och tittade, säger hon och fortsätter:

– Just i år så ligger det lite annorlunda och det lyckades tajma att det var en vecka efter friidrotts-EM som jag har som mitt största mål. Då tänkte jag: ”vet du vad, nu säger jag ja”.

Salming höll på med dans och lite teater som barn, men inte mycket mer än så.

– Annars har jag bara buggat hemma med min mamma och typ dansat när man gått ut med vänner. Men jag har alltid gillat att dansa. Det känns väldigt kul och jag vill gå så långt som möjligt så att jag får dansa alla danser, det är mitt mål.

Tränar för fullt

Att Bianca Salming ska vara med i Let's Dance är ett tecken på att kroppen mår bra. Tidigare i år tvingades hon avbryta inomhussäsongen på grund av en skadad fot.

Men sedan en månad tillbaka är mångkamparen på helt rätt väg. Hon ska tävla i lag-SM i helgen och i juli har mångkamparen två försök att kvala in till friidrotts-EM i Birmingham i augusti, först 11-12 juli i Bialystok, Polen följt av SM i Uppsala 24-26 juli.

– Den senaste månaden har jag känt att jag kan göra varje gren, och njuta av det och jag har nästan glömt bort att jag har haft ont. Det är ett tecken på att det nästan är borta, peppar, peppar.

Turbulent tid

Salming berättar att hon är på en bra plats, både fysiskt och mentalt.

– Det har varit ett år som har varit väldigt turbulent, dels psykiskt och dels att man har haft en liten skada som hela tiden gnager. Friidrotten brukar alltid vara min frizon, men så kan man inte ens njuta där och det har varit väldigt bittert. Men nu mår jag väldigt bra som person och har inga skadebekymmer. Sen tar det ett tag att känna sig 100 procent efter en skada.

Varför har det varit turbulent?

– En kombination av mitt privatliv och att man är skadad. Allt har inte känts så himla kul hela tiden. Jag har mått bra också, men det har varit ett år där det känns som att det har varit mycket som har hänt privat. Och så har jag bara försökt må bra hela tiden men det har gått upp och ner.

Hon berättar att hon känner att hon har kommit ut på andra sidan.

– Friidrotten påverkar hela mitt liv. Så fort jag kan njuta där och få träna som vanligt så smittar det av sig på hela livet. Samtidigt får man en nytändning av roliga projekt som Let's Dance. Livet känns bara kul och bra och det händer roliga saker.

Ett recept för det är att hitta en balans mellan träning och livet utanför friidrotten.

– Jag kan lätt bli ganska inne i friidrotten men jag insåg att jag måste njuta av livet också. Som att tacka ja till sånt här och vara med vänner. Helt plötsligt verkar det som att kroppen mår bättre då också. Jag måste bara lära mig att det är en sån typ av person jag är.

”Roligt att styra mitt liv själv”

På den privata sidan förändrades livet för några månader sedan när den mångåriga relationen med tidigare NHL-spelaren Tobias Lindberg tog slut. På den fronten är det inget nytt.

– Jag skulle säga att jag inte dejtar någon just nu. Bara häromdagen insåg jag liksom att ... det är ofta att man ska dejta och så men jag kanske inte ens vill vara med någon just nu. Det är också okej. Jag tycker att det är väldigt roligt att styra mitt liv själv nu och bara njuta av det.

Streama FIFA Fotbolls-VM och Allsvenskan med TV4 Play Sport Fotboll. Halva priset hela sommaren – 224,50 kr/mån i 3 månader.

Läs hela artikeln hos Aftonbladet Sport →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.