Henrik Haukeland stod i mål i det norska landslag som tog brons i vårens hockey-VM. Men nu blir det inget mer landslagsspel för 31-åringen på ett tag.
När han i förra veckan presenterades som nyförvärv för Traktor Chelyabinsk i ryska KHL valde det norska landslaget nämligen att porta honom.
– Han är inte uttagbar till landslaget så länge inte den geopolitiska situationen förändras drastiskt, sa det norska ishockeyförbundets generalsekreterare Petter Salsten.
Stöttas av lagkaptenen
Men alla i landslaget håller inte flytten emot Haukeland. Den norska VM-lagkaptenen Andreas Martinsen visar sitt stöd för målvakten i en intervju med den norska hockeysajten Nitten.
– Vi spelare tycker att det är synd att förlora VM:s bästa målvakt och en fin kille att ha med sig, men jag förstår hans val väl och det är välförtjänt att han får den här möjligheten, säger Martinsen.
Haukeland kommer senast från spel i tyska Straubing Tigers, men han har tidigare representerat flera svenska klubbar: Färjestad, Timrå, Leksand och Björklöven.
I en intervju med norska TV2 har Haukeland berättat att ekonomin spelade in i beslutet.
– Som professionell idrottare har man ett begränsat karriärfönster och det vore oärligt att säga att det inte spelade någon roll, säger Haukeland.