Eldningsförbud utfärdat i flera skånska kommuner
Flera kommuner har utfärdat eldningsförbud under torsdagen. Det innebär ett förbud mot att elda och grilla i skog och mark. Däremot är det tillåtet att grilla på grillplatser och egen tomt om man använder en upphöjd grill – engångsgrillar är till exempel förbjudet.
Eldningsförbud råder i flera skånska kommuner och gäller tillsvidare. Anledningen till förbudet är den högra temperaturen där flera platser väntas nå 30 grader. SMHI har nu uppgraderat sin varning för höga temperaturer i södra Sverige.
Enligt räddningstjänsten kan den som orsakar brand på grund av oaktsamhet ställas till svars och bli straffad.
– Om man ändå ska göra något så ha vatten nära till hands och lämna aldrig uppsikt över eldningen, säger vakthavande befäl hos räddningstjänsten nordväst Erik Eiman Joelsson.
Vanliga misstaget
Fler tips är att ha grillen på avstånd från material som lätt kan brinna, som torrt gräs och gärna placera grillen med ben på asfalt eller stensättningar.
Ett vanligt misstag folk gör är att hälla ut askan på marken, det kan fortfarande ta sig, trots att den legat i grillen i ett dygn.
Man behöver även kolla vad som gäller för just sin kommun för det kan skilja sig åt.
Kommuner som berörs just nu är: Malmö, Svedala, Sjöbo, Tomelilla, Simrishamn, Landskrona, Helsingborg, Svalöv, Bjuv, Höganäs, Ängelholm, Örkelljunga och Lund.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.