Khaddi Sagnia drar sig ur lag-SM
Khaddi Sagnia är fortfarande ryggskadad och drar sig ur lag-SM i Karlstad.
Nu kan även EM vara i fara, meddelar tränare Anders Möller.
– Det är tråkigt, så klart, säger Möller till SVT Sport.
Under säsongsinledningen har Khaddi Sagnia dragits med ryggproblem och längdhopparen tvingades bland annat dra sig ur Diamond League-galan i Stockholm.
Planen var – fram tills nu – att komma i gång med tävlandet under SM-veckan i Karlstad. 32-åringen planerade att ställa upp i lag-SM i helgen.
Men så blir det inte.
När Sagnia intensifierade träningen med Anders Möller klarade hon inte riktigt av den ökade belastningen.
– Det kändes bra när hon sprang, men på kvällen efter passet kände hon hur det började krampa lite. Då var det inget annat att göra än att backa lite, och ta det framåt därifrån.
Osäker till EM
Hur känns det för henne?
– Det är tråkigt så klart. Med ryggen är det alltid lite diffust, det är mycket lättare att dra en baksida. Då vet man exakt hur det rör sig framåt. Men vi tar det så lugnt som vi kan, samtidigt som vi rör oss framåt.
Anders Möller meddelar att det i nuläget inte finns någon konkret plan för när Sagnia kan tävla igen.
– Planen nu är mest träningsmässig. Vi försöker öka intensiteten dag för dag, och när den är på tävlingsnivå så kör vi.
Är EM i fara?
– Ja, så klart. Men det är inte alls orealistiskt att hon ska ta sig dit.
Friidrotts-EM arrangeras i Birmingham 10-16 augusti.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.