Gianni Infantino är som bekant Fifas högsta höns, men bakom honom är det få andra som har högre ställning i organisationen än svenske Mattias Grafström.
Grafström har varit verksam inom Fifa sedan 2016 och varit bland annat stabschef åt Infantino samt länge vice generalsekreterare. För drygt två år sedan fick han rollen som generalsekreterare i Fifa och under VM 2026 har han synts på hedersläktaren i flera stormatcher.
Nu är han på plats i Frisco utanför Dallas för att följa Sveriges avslutande träning på plats innan avresa mot Houston för matchen mot Nederländerna på midsommardagen.
Fifapampen dyker upp på Sveriges träning
Grafström klev in på arenan i sällskap av Simon Åström, ordförande i SvFF samt Niklas Carlnén, generalsekreterare.
När Expressen ville ställa några frågor till Grafström avböjde han, men i samband med att Sverige kvalificerade sig för VM i våras så uttryckte han sin glädje.
– Kul för svensk fotboll att ha Sverige med i VM. En stor framgång. Jag ser fram emot att se Sverige i Mexiko, USA och Kanada, sa han.
Hur känns det i din roll i Fifa och som svensk att ha med Sverige i VM?
– Som svensk känns det ju kul´. Men jag är glad för alla lag som är med i VM. Det ska bli spännande att se hur det går.
Du knyter inte näven lite extra för att det är Sverige?
– Njaej. Det är mer en personlig fråga. Det håller jag för mig.
Kommer du heja på Sverige?
– Jag hejar på alla lag.