Chorizo, marshmallows och paprika. Socialdemokraternas partiledare Magdalena Andersson kändes trygg när hon valde vad hon skulle lägga upp på grillgallret i SVT:s Morgonstudion på torsdagen för att bäst beskriva sig själv.
”Jag tycker vi har fått en ganska bra bild”, sade SVT:s spjuveraktiga reporter William Brynolfsson om S-ledarens grillpersona.
Mindre tydlig är väljarnas bild av vad som kommer ske med migrationen om Magdalena Andersson blir statsminister efter valet i höst. I en ny undersökning från Indikator Opinion svarar 48 procent att de tror att invandringen skulle öka medan 39 procent tror att det inte skulle bli någon större skillnad.
”Nej, utan här behöver vi ju ha en stram och restriktiv migrationspolitik för människor som kommer till Sverige”, svarade Andersson själv på frågan om invandringen kommer öka med henne vid makten. Och lät sedan som M-ledaren Ulf Kristersson 2.0 när hon skröt om att det minsann var S, ihop med Miljöpartiet, som ”lade om migrationspolitiken” redan efter flyktingkrisen 2015.
Bilden många har av S som ett parti präglat av internationell solidaritet härstammar troligen från Olof Palmes dagar. Men den stämmer helt enkelt inte idag.
Nej, Socialdemokraterna anno 2026 ger oftare uttryck för arvet från fackföreningsrörelsen, den som aldrig har varit intresserad av att ha hit invandrare som konkurrerar om jobben med fackets medlemmar.
S röstade ja till det höjda lönekravet och till att slopa det så kallade spårbytet, som tidigare gjorde det möjligt att ansöka om arbetstillstånd för den som fått avslag på sin asylansökan. Här finns en motsättning i det tilltänkta regeringsunderlaget.
Miljöpartiet vill ta emot betydligt fler asylsökande än idag och Centerpartiet vill öka antalet kvotflyktingar – och inte minst arbetskraftsinvandrare:
”Vi är också för en återhållsam migrationspolitik, men det finns en konflikt mellan oss och S när det gäller arbetskraftsinvandringen”, sade Centerledaren Elisabeth Thand Ringqvist till SVT (25/6).
Socialdemokraterna har ägnat en hel mandatperiod åt att försöka spela oavgjort med Tidöregeringen på migrationsområdet. Senast för två veckor sedan röstade S för regeringens förslag om att slopa permanenta uppehållstillstånd. I stort sett den enda frågan som Magdalena Andersson ens gör ett försök att erbjuda ett nytt alternativ i är den om utvisningarna:
”Det som man har hållit på med nu med de här orättvisa tonårsutvisningarna av skötsamma ungdomar som gjort allt rätt – det är ju helt knäppt”, sade hon i Ekots partiledarmöte på torsdagsmorgonen.
Men det räcker ju inte att bara behålla dem som redan är här. Socialstyrelsen bedömer att det till 2030 kommer att krävas 50 000 nya medarbetare – bara i äldreomsorgen. Och när företagen skriker efter rätt kompetens blir det för torftigt att, som migrationsminister Johan Forssell (M), rapa gamla LO-talepunkter om att de som redan är arbetslösa borde kunna ta jobben.
Tidöregeringens migrationspolitik innehåller orimliga delar som behöver rullas tillbaka. Det måste nästa statsminister inse