Järnvägen i Lund firar i år 170 år. En framgångshistoria, men har också delat upp centrum så att det verkar ta slut vid Bantorget i stället för på andra sidan Klosterkyrkan.
Effekten för centrum om spåren dubbleras i markplan är svår att föreställa sig. Men Trafikverket har uttalat sig mot en tunnel.
Två viktiga intressen står mot varandra: trafiken mot Stockholm och Göteborg/Oslo, samt staden som tar hand om all denna trafik. Var finns en liknande stad med godståg genom centrum från kontinenten mot två huvudstäder? Malmö har sin yttre godstågslinje, men i lilla Åkarp ligger den enda järnvägen i ett schakt av hänsyn till invånarna.
Förtjänar då inte Lund en tunnel? Samtidigt med all aktuell trafik och de kommande ökningarna över Fehmarn tillkommer EU-kommissionens planer för nya snabbtågsförbindelser, med Berlin centralt i ett nät med Köpenhamn och Hamburg, Rom, Bryssel och östra Europa. Och Sverige lär vilja återuppta snabbtågen för att utnyttja Fehmarntunnelns kapacitet. Hur ska allt detta få plats i staden?
Kanske ska godset bara bort från centrala Lund för att minska järnvägens sårbarhet. Antingen i form av en järnväg ute på åkarna eller närmare, inom Lunds tätort.
Det senare har Trafikverket redan tänkt sig via Nova Lund, fast för snabbtåg. Men om godset tog den vägen med en ny bro över Höje å längs med kraftledningen över reningsverket åt nordväst, ner i ett schakt och en tunnel under Trollebergsvägen, samt ett schakt strax öster om Värpinge bostadsområde, så hade den vägen också kunnat användas som alternativ resväg mot Helsingborg, med station där.
Eller bygg en tunnel under Öresund. Då sparas Lund. Allt kan tas upp, men inte fyra spår och en massa godståg i centrala Lund. De ska inte få finns där.
Håkan Noring