Godståg har spårat ur utanför Bollebygd
Ett godståg på drygt 600 meter har spårat ur utanför Bollebygd. Det finns inga uppgifter om personskador, men enligt Trafikverket kan skadorna på spåret ta flera dagar att åtgärda.
Larmet kom in till SOS Alarm klockan 15.20 på torsdagseftermiddagen.
– Det är ett antal vagnar som ligger välta på sidan av rälsen och loket står längre fram, rapporterar SVT:s reporter Cecilia Gustafsson på plats.
Flera vagnar har spårat ur
Enligt initiala uppgifter ska ett tiotal vagnar spårat ut. Den berörda sträckan ska vara strömlös enligt polisen.
– Det rör sig om ett drygt 600 meter långt godståg, säger Jens Andersson, polisens presstalesperson i region Väst.
Tågtrafiken mellan Stockholm och Göteborg drabbad
Enligt en första rapport från Trafikverket har ett par kontaktledningsstolpar skadats och kontaktledningen har ramlat ner.
Enligt SJ var det under torsdagskvällen stopp för tågtrafik mellan Göteborg och Borås. Sträckorna Stockholm-Göteborg och Göteborg-Kalmar påverkades också. Från att larmet kom in vid 15:20 till 01 under natten var det 19 tåg som påverkades av urspårningen.
Senare under kvällen gick trafikverket ut med ett pressmeddelande om att återställningsarbetet kan ta tid, på grund av den svårframkomliga terrängen.
– En mycket grov uppskattning i ett sånt här tidigt skede är att röjning- och återställningsarbete bedöms ta cirka två veckor, säger Hanna Ekberg sektionschef Underhåll järnväg på Trafikverket.
Resenärer bör hålla sig uppdaterade
Under fredagsmorgonen har tågtrafiken via SJ börjat gå igen, men med vissa ändringar.
– Vi försöker köra delsträckor, och sen ersättningstrafik från Borås och Alingsås. Det är det vi försöker göra i så stor utsträckning som möjligt. Men det är viktigt att man som resenär håller sig uppdaterad på hemsidan och i vår app då det kan förändras snabbt, säger Felicia Palombo Daging, pressjour på SJ.
Anledningen till att tågtrafiken mellan Göteborg och Stockholm påverkas är att tågen sedan början av veckan har trafikerat en omledningsväg. Detta är en följd av det banarbete som pågår på Västra stambanan.
– Den vanliga vägen är avstängd i åtta veckor så vi kan inte köra ordinarie väg, säger Felicia Palombo Daging.
Ingen person ska ha kommit till skada, och godståget ska inte ha transporterat något farligt gods.
Räddningsledaren: Solkurva kan ligga bakom
Christian Karlsson, yttre befäl på räddningstjänsten, säger att de höga temperaturerna kan ha orsakat en så kallad solkurva, alltså att rälsen böjs eller knäcks.
– Det har ju varit nästan 30 grader varmt och då kan det bli solkurvor.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.