← Alla nyheter

Aftonbladet · 3 dygn sedan Senaste

Larmet inifrån Svea Vaccin: Obehöriga tar emot patienter

Tidigare anställd berättar ✓ ”Blir ofta fel”

Larmet inifrån Svea Vaccin: Obehöriga tar emot patienter

”Hotar med skadestånd om vi pratar med myndigheter eller media”

Publicerad 2026-06-25 15.45

Skrikande chefer, felvaccineringar som mörkas och icke-legitimerade som låtsas vara läkare.

Nu slår personal larm om verksamheten på Svea vaccin.

En före detta anställd som nyligen arbetat på flera av Svea vaccins mottagningar berättar om allvarliga brister i verksamheten.

Enligt personen har personal utan svensk läkarlegitimation haft läkarskylt på arbetskläderna och vaccinerat patienter.

– En kille som inte hade svenskt läkarleg hade ändå läkarskylt. Han fick ingen inskolning utan blev bara inslängd på en mottagning. Så gör de jätteofta, för att spara pengar. Och det blir ofta fel på grund av att personalen inte har fått lära sig vad de ska göra, säger den tidigare anställda.

”Vågar inte anmäla”

Enligt personen förekommer det också att patienter inte informeras om misstag.

– Ibland när man upptäcker att vaccin har getts fel säger man ingenting. Till exempel om vaccin som ska sättas i underhudsfettet i stället har getts intramuskulärt, då berättar man ingenting för kunden.

Den tidigare anställda beskriver en arbetsplats präglad av rädsla och tystnadskultur, där cheferna skriker och hotar anställda.

– De har fått alla i personalen att skriva på ett anställningsbevis där det står i det finstilta att de kan kräva oss på skadestånd om vi pratar med myndigheter eller media. Jag har aldrig mött någon som trivs på Svea vaccin, men de vågar inte anmäla till Ivo eftersom de skrivit på avtalet.

– Cheferna har aldrig brytt sig om kunderna och när brister uppdagas är det tydligt att de inte vill ha någon förändring. De vill bara skaka av sig ”jobbiga” personer så att de kan fortsätta verksamheten på samma sätt. Det har ju fungerat i 20 år, så jag tror att de tänker att de står över gällande lagar och riktlinjer.

Bättre efter granskningen

Efter 200 sekunders granskning och den efterföljande Ivo-utredningen har dock vissa saker blivit bättre, enligt den tidigare anställda.

– Det har blivit noggrannare med vaccinhanteringen. Tidigare kom städerskorna med vaccin i ryggsäckar. Efter er granskning skaffade de kylboxar. Och de har termometrar i kylskåpen. Det är i och för sig billigast möjliga termometrar från Clas Ohlson, men vad jag såg så fungerade kylskåpen.

Samtidigt menar personen att tillsynen inte räcker till.

– Det är så uppenbart att företagets ledning saknar kunskap om såväl sjukvård som arbetsmiljö. De vill bara tjäna pengar och det får bara fortgå. Det är för jävligt att Ivo inte agerar. Det är bara en tidsfråga innan någon råkar illa ut.

Ivo skriver i ett mejl att alla upplysningar som kommer till myndigheten läses, bedöms och används för den riskbaserade tillsynen.

”När Ivo får uppgifter om verksamheter där vi har pågående tillsyn är de en del i tillsynen.

Upplysningar bedöms efter innehåll, hänsyn tas också till vem som har lämnat en upplysning till exempel om det är personal, anhöriga eller anonyma”, skriver Ivo.

På frågan vad Ivo konkret gör efter att fått uppgifter från personalen svarar myndigheten:

”Tillsyn pågår. Ivo kommenterar inte pågående tillsyn.”

Aftonbladet har sökt Svea vaccin, som inte har återkommit.

Läs hela artikeln hos Aftonbladet →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.