← Alla nyheter

SVT Västmanland · 2 dygn sedan Lokalt

Norberg återkrävs på drygt 4,3 miljoner av Skolverket efter Lärarlönelyftet

Flera lärare i Norbergs kommun fick mindre löneökning än de hade rätt till, eller blev helt utan. Nu återkräver Skolverket drygt 4,3 miljoner från kommunen efter felaktig hantering av statsbidraget lärarlönelyftet. – Det som sticker ut tycker vi är volymen på återkravet, det är stort, säger Sofie Lundkvist, enhetschef för statsbidrag på Skolverket.

Norberg återkrävs på drygt 4,3 miljoner av Skolverket efter lärarlönelyftet

Flera lärare i Norbergs kommun fick mindre löneökning än de hade rätt till, eller blev helt utan. Nu återkräver Skolverket drygt 4,3 miljoner från kommunen efter felaktig hantering av statsbidraget lärarlönelyftet.

– Det som sticker ut tycker vi är volymen på återkravet, det är stort, säger Sofie Lundkvist, enhetschef för statsbidrag på Skolverket.

Pengarna i statsbidraget läralönelyftet ska egentligen gå till att höja särskilt duktiga lärares löner och i förlängningen höja kvaliteten på undervisningen.

– Man har använt deras personuppgifter för att få del av de här statliga pengarna. Och så har det då inte betalats ut, säger Sofie Lundkvist.

Flera lärare drabbade

Enligt Skolverket rör det sig om ungefär 67 lärare som blivit drabbade under en period som sträcker sig över åtta år, 2017-2025. Det finns ingen möjlighet för dem att i efterhand få ta del av de statliga pengar som skulle gått till dem. Istället har kommunen blivit återbetalningsskyldiga på sammanlagt 4 366 147 kronor.

– Det är ju ett väldigt, väldigt stort återkrav i i statsbidrags-perspektiv och för en enskild huvudman, säger Sofie Lundkvist.

Skolverket har tidigare också polisanmält Norbergs kommun för att de vill att eventuellt uppsåt utreds. Fram tills att pengarna är återbetalade kommer det inte vara möjligt för Norberg att få några mer statsbidrag från Skolverket.

Koppling till liknande fall i Säters kommun

Historien börjar i februari med att Säters dåvarande skolchef erkände för Södra Dalarnes tidning att hon fuskat med statsbidraget.

Eftersom samma person tidigare jobbat i Norberg kontaktade kommunen Skolverket för att reda ut hur deras hantering av statsbidraget gått till. Senare visade utredningen på omfattande brister.

Nämndordförande: ”Extremt tråkigt”

– Det är bedrövligt, det är jätteilla och det är extremt tråkigt för det drabbar ju verksamheterna, säger Tove Spolander (S), ordförande i barn och ungdomsnämnden.

Var har de här pengarna hamnat istället?

– I verksamheten, men vi vet inte var, säger Tove Spolander (S).

Efter det här har kommunen ändrat delegationsordning och rutiner så att nämnden får insyn i hanteringen av de statsbidragen och att fler personer är delaktiga i ansökningar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Läs hela artikeln hos SVT Västmanland →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.