För den som inte vill höra Joakim Lundells skönsång och tillbringa kvällen i en foodtruckkö i Frihamnen finns ett alternativ. Samtidigt som lördagens Butterfly festival äger rum inträffar nämligen den andra upplagan av Foggy days festival, uppkallad efter skivbutiken Foggy days i Mölndal.
– Det är en festival som riktar sig till folk som gillar musik och till de som vill uppleva något lite annorlunda, säger arrangören Tobias Järdving, som också äger skivbutiken Foggy days.
Foggy Days Festival
När: Lördag 27 juni, start kl 14.00.
Var: Konstkollektivet/Grevedämmet med omnejd i Kvarnbyn, Mölndal.
Upplägg: Två utomhusscener, tre inomhusscener, soffa för panelsamtal, klubb/dj.
Artister: Ebbot Lundberg, Jonna Randen, Spela Död, Klara Goliger, Resebyrån, Orange Room, Ängel, Stefan Sporsén Quartet, Signature, Wilmer Jeppsson, Lovi did this, Post Man Syndrome, Respit och Theodor Jensen (dj-set).
Enligt honom är platsen en central del av festivalen, som kommer att äga rum längs med Mölndalsån och Kvarnbyn. Mellan spelningarna kommer publiken att kunna lyssna på panelsamtal och debatter på den så kallade Rampen, en scen på en skejtramp. Tobias Järdving har haft som mål att skapa en interaktiv festival.
– Vi försöker skapa ett gött häng utomhus.
”DIY-stämpel på allt vi gör”
Jämfört med förra årets slutsålda premiär kommer årets upplaga vara något mer maxad med fler scener och artister samt en efterfest i Kvarnbyn. Bland bokningarna finns Ebbot Lundberg, Jonna Randen och Spela Död.
– Vi är absolut en indiefestival. Det är ingen som får några pengar i fickan efter det här. Men vi vill också vara en bredare festival för Mölndal och Storgöteborg. Det är en svår balansgång, att både vara nischad och hitta den breda publiken.
Att festivalen äger rum samtidigt som Butterfly festival ser inte Tobias Järdving som ett problem. Han tror att de attraherar en annan publik.
– Det de gör är fantastiskt för deras publik, vi riktar oss till dom som tycker att den musiken inte är så intressant och kompletterar varandra jättebra. Vår festival kommer att kännas mer hemmasnickrad, det är en DIY-stämpel på allt vi gör, även om vi satsar större detta år kommer det vara gaffatejp.
Som alltid med utomhusfestivaler är vädret en kritisk faktor. Men just nu är Tobias Järdving lugn. Prognosen ser lovande ut med 27 grader och sol.
– Det verkar se rätt bra ut, vi har sjukvårdspersonal och vätskestationer. Det känns tacksamt på förhand.