← Alla nyheter

Expressen · 3 dygn sedan Senaste

Regeringen ger statligt stöd till ny kärnkraft: ”Historiskt”

Tidöpartierna har kommit överens om ett statligt stöd till ny kärnkraft i Sverige. Staten ska även gå in som delägare i företaget Videberg Kraft. – Det här är ett historiskt beslut, säger Ulf Kristersson.

Det ska byggas nya, modulära kärnkraftsreaktorer vid Ringhals.

Regeringen och företaget Videberg Kraft AB har slutit avtal om statligt stöd till ny kärnkraft. Staten kommer även att gå in som delägare, med 60 procent, i företaget.

– Det här är faktiskt ett historiskt beslut, säger statsminister Ulf Kristersson (M).

Videberg Kraft, som till största delen ägs av Vattenfall, ansökte om statligt stöd i december 2025 för att bygga ny kärnkraft i Sverige.

– Vi har lagt om energipolitiken och främjar ny, fossilfri baskraft. Nu har vi en ny modell för statligt stöd, och statlig delägande i kärnkraft, säger Ebba Busch (KD).

Planerad till 2030

Det kommer att bli tre mindre reaktorer, med en total effekt på 1 410 megawatt. Planen är att reaktorerna ska tas i drift i mitten av 2030-talet, säger SD:s partisekreterare Mattias Bäckström Johansson.

På frågan om regeringen diskuterat beslutet med oppositionen, säger Ebba Busch:

– Vi har haft en god dialog med dem. Men vi kan inte hålla samma tempo som den som vill minst, långsammast. De kan inte få avgöra om det som är rätt för Sverige eller inte.

Om det skulle bli ett maktskifte kan regeringen besluta om att dra tillbaka avtalet, säger Ulf Kristersson.

Kärnkraftsbeskedet ges på en pressträff i Visby efter ett regeringssammanträde.

På pressträffen medverkade statsminister Ulf Kristersson (M), energi- och näringsminister Ebba Busch (KD), arbetsmarknadsminister Johan Britz (L) och Sverigedemokraternas partisekreterare Mattias Bäckström Johansson.

Läs hela artikeln hos Expressen →

📡 Läs samma nyhet hos 2 källor

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.