Slutreplik
Till en början ville miljöaktivisterna minska bilismen på grund av bilarnas bidrag till försurningen. När detta löstes genom katalysatorer riktades blicken mot klimatet. När elektrifieringen är på väg att lösa bilens koppling även till detta problem, talar Karin Pleijel och hennes vänner om trängsel.
Jag är ganska övertygad om att de flesta göteborgare kan se värdet av bilfria torg och platser. Även jag uppskattar gågator där man kan strosa en lördagsförmiddag. Men både jag och de göteborgare jag pratar med inser samtidigt vikten av att så många som möjligt ska kunna ta sig in till centrum.
Här finns en tydlig målkonflikt som måste hanteras. Den ser dock inte Karin Pleijel. Hon vill stänga gator, ta bort parkeringar och höja parkeringsavgifter utan att över huvud taget erkänna att det finns en baksida. Det är dogmatism utan reflektion och eftertanke.
Viktigt redskap
Det blir naturligtvis inte bättre av plattityder om att staden ska vara till för människor i stället för bilar. Som att inte bilarna var ett viktigt redskap för just människor. Bara en människa som verkligen hatar bilar kan undvika att se människan bakom ratten.
Ska vi ha en levande stadskärna måste den vara tillgänglig för alla. Även om de allra flesta kommer att ta bussen eller spårvagnen, så kommer också många behöva ta bilen. Då ska vi inte jävlas med dem, utan försöka hitta lösningar som tillfredsställer så många som möjligt. Det är bara så vi skapar ett öppet och inkluderande Göteborg.
Därför vill vi moderater sänka parkeringsavgifterna och helt ta bort avgiften på kvällar och helger då det inte råder någon trängsel. Istället för att skapa svårigheter vill vi underlätta för alla trafikslag. Ett sådant exempel är vårt förslag om att överdäcka E6:an så att genomfartstrafiken försvinner helt ur stadsmiljön samtidigt som den flyter på bättre än i dag.
När Miljöpartiet, Socialdemokraterna och Vänsterpartiet vill bygga murar och utestänga människor; vill vi moderater öppna upp och tillgängliggöra
Och framför allt vill vi bygga bostäder som gör att människor stannar kvar på kollektivtrafikavstånd från centrala Göteborg. Genom fler villor inom Göteborgs gränser kan fler barnfamiljer bo kvar och de slipper pendla. Men detta har Miljöpartiet och övriga styret stoppat. Först tvingar man alltså iväg människor och sedan gör man allt man kan för att hindra dem att ta sig in till staden. Det är en i det närmaste perfekt dålig lösning – för människorna, miljön och Göteborg.
Vi behöver komma bort från denna dogmatiska syn på bilen och i stället skapa en stad som välkomnar alla – oavsett färdmedel. När Miljöpartiet, Socialdemokraterna och Vänsterpartiet vill bygga murar och utestänga människor; vill vi moderater öppna upp och tillgängliggöra. Det är dags att ersätta bilfientlig dogmatism med en pragmatism som utgår från göteborgarnas behov.
Hampus Magnusson (M), oppositionsråd