Sedan förra veckan har korsningen vid Kävlingevägen och Baravägen haft trafikljus, trots att ingenting ser ut att ha ändrats i övrigt. ”Varför är det så?”, har en del Lundabor undrat.
Anledningen är den ökade busstrafiken i korsningen, på grund av ett vägarbete på Getingevägen. Ett tiotal bussar som normalt kör på Getingevägen tar en alternativ väg.
Trafikljusen har satts upp för att göra det lättare för busschaufförerna i vänstersvängen i korsningen, förklarar Håkan Svensson, enhetschef på Lunds gatuenhet.
– Vi gör detta för att underlätta för bussarna och för att det inte ska ske några olyckor, säger han.
Trots att det är lag på att man måste följa trafikljusen är det inte alla som gör det.
– Jag kan inte förstå dem som kör mot rött ljus. Trafiken ökar ju med bussarna, och hade vi inte haft ljus där så är risken betydligt större att det händer en olycka, säger Håkan Svensson.
Planen är att de temporära trafikljusen ska stå kvar vid korsningen medan vägarbetet på Getingevägen fortsätter. I nuläget beräknas de tas bort den 3 juli, så länge allt går som det ska med vägarbetet.