Nu är det sommar i Göteborg och det med besked. Värmen från Storbritannien och Frankrike har letat sig upp till oss, och ger höga temperaturer de kommande dagarna. Sett till ett 30-årigt perspektiv är det ovanligt varmt för årstiden säger Johan Lundberg, meteorolog på SMHI.
På torsdagen börjar den riktiga värmen dra in över stan. Det blir soligt i stort sett hela dagen och temperaturen kommer att ligga runt 25 grader. Allra närmast kusten blir det lite svalare tack vare en pålandsvind. Även kvällen blir behaglig med ungefär 20 grader ända fram till midnatt.
De som är vakna inatt och ser Japan-Sverige utomhus får en behaglig natt. Men när matchen är slut är det nog bra med en tröja, då temperaturen kommer att hamna på mellan 15 och 17 grader.
När sen solen går upp natten till fredag så kommer temperaturen snabbt stiga igen och ligga över 20 grader. Sen blir det allt varmare. På eftermiddagen når temperaturen sin topp med mellan 25 till 27 grader. På sina håll kan natten ligga över 20 grader.
– Det är inte omöjligt att det blir en tropisk natt, säger Johan Lundberg.
Svettig lördagsmorgon i Göteborg
När göteborgarna sen vaknar på lördag morgon finns det en risk att de redan är lite svettiga säger han, för det kommer att bli drygt 25 grader redan på förmiddagen.
Sen fortsätter termometern att stiga, och framåt eftermiddagen kan det bli cirka 30 grader i Göteborgsområdet, eller till och med strax över. Med sån värme kommer kvällen även bli riktigt varm med cirka 25 grader. Också natten blir varm med runt 20 grader.
På söndag är prognosen lite mer osäker för ett lågtryck börjar lura i faggorna. Men den varma luften kommer att ligga kvar och ge oss höga temperaturer på över 30 grader. Kommer det en skur kan det bli något svalare.
– Möjligen att det kan vara lite ostadigt för att den här varmluftbubblan börjar ändå avancera österut. Det är i gränszonen mot den något svarare luften som ändå börjar trycka på så kan det möjligtvis bli lite ostadigt och möjligen lite skurar. Men det är väldigt osäkert i nuläget.
Det är inte helt uteslutet att det kan åska under den senare delen av helgen, men åska är svår att prognostisera menar Johan Lundberg.
Chans för tropiska nätter
Efter helgen så kommer det sen att bli lite svalare.
– Ett lågtryck nästa vecka gör att den varmaste luften trycks undan. Det är samma luft som ligger nere på kontinenten, även om det inte är alls så varmt som det har varit där.
Här blir det mellan 20 till 25 grader på måndag, medan resten av nästa vecka mer hamnar på cirka 20 grader.
Men först kommer Göteborg troligen få årets första tropiska nätter. Johan Lundberg tror att det blir en till två stycken i helgen.
Här kommer temperaturen ligga på strax över 30 grader, men i Blekinge, Kalmar och Kronobergs län blir det ännu varmare därför har SMHI utfärdat en orange varning för höga temperaturer.
Gillar man värme är det läge att njuta i helgen, men glöm inte att fylla på med vätska.