Staten blir delägare i kärnkraftsbolag: ”Historiskt”
Sågas av Centerpartiet: Större fiasko än Vasaskeppet
Uppdaterad 14.37 | Publicerad 12.47
VISBY. Regeringen har tagit ytterligare ett steg i byggandet av ny kärnkraft.
Ett avtal om statligt stöd och delägande i bolaget Videberg Kraft är nu klart.
– Många har frågat efter spadtaget. Nu är avtalet klart, säger Ebba Busch (KD), energi- och näringsminister.
Regeringen har kommit överens med kärnkraftsbolaget Videberg Kraft om förutsättningarna för att bygga ny kärnkraft vid Ringhals.
Staten kommer att gå in med ekonomiskt stöd och vara delägare i bolaget. Det säger statsministern på en pressträff utanför landshövdingens residens i Visby där man under morgonen haft sitt regeringssammanträde eftersom många ministrar befinner sig här för Almedalsveckan.
– Det är ett historiskt beslut, säger Ulf Kristersson.
– I inget seriöst land överger staten sitt ansvar för en stabil elproduktion. Att inte säkra stöd för kärnkraft skulle vara mycket farligare, och mycket dyrare.
Med på pressträffen är även närings- och energiminister Ebba Busch (KD), arbetsmarknadsminister Johan Britz (L) och Mattias Bäckström Johansson, partisekreterare för SD.
”Hade varit oansvarigt”
Flera av dem passade på att varna för vad som kan hända om de rödgröna vinner valet, där Miljöpartiet inte vill se någon ny kärnkraft.
– Om olyckan är framme och oppositionen vinner valet blir det ingen ny kärnkraft, säger Johan Britz (L), arbetsmarknadsminister.
Videberg Kraft ägs i dag till 80 procent av statliga Vattenfall, till 20 procent av Industrikraft som utgörs av stora svenska industribolag. Framöver kommer staten att äga 60 procent av Videberg Kraft, Vattenfall och Industrikraft varsina 20 procent.
– Det kommer att kosta flera hundra miljarder och det är därför jag är så glad att staten går in och äger en del för det gör att vi kan pressa kostnaderna. Man ska komma ihåg att det här är investeringar som ska stå i långt över i hundra år så det är inte så dyrt om man ser att vi blir mindre beroende av Putin, mer fossilfria och att det något som ska gälla för många generationer framåt.
Är det inte oansvarigt att fatta det här stora beslutet med bara två månader kvar till riksdagsvalet, med oklar utgång?
– Nej, utan det här är ju att fullfölja på det mandat vi fick av svenska folket under förra valet. En fråga jag drivit under lång tid är att vi ska bygga ny kärnkraft och det gjorde att vi vann valet förra gången. Så det hade varit ganska oansvarigt av oss att inte fullfölja det nu.
”Kallar kärnkraften för fiasko”
Rickard Nordin (C), klimatpolitisk talesperson, sågar dagens besked.
”Det är djupt oansvarigt och oseriöst att binda upp svenska folket i generationer. Hundratals miljarder satsas i ett projekt helt utan konkurrens och gransking som ska betalas av vanliga familjer. Den som hade hoppats på lägre elräkningar tvingas bli besvikna, istället riskerar vi ett fiasko större än Regalskeppet Vasa”, skriver han i en kommentar till Aftonbladet.
Avtalet kommer nu att lämnas över till EU-kommissionen för granskning.
Nyligen meddelade regeringen att Rolls Royce fått uppdraget att leverera tre så kallade SMR-reaktorer (små modulära reaktorer reds anm) till Ringhals.