Helldén: Kommer inte att bli någon ny kärnkraft
Publicerad 2026-06-25 12.30
VISBY. I dag kom regeringen med beskedet – staten ska gå in som ägare i företaget som ska bygga ny kärnkraft.
Men MP:s Daniel Helldén är säker:
– Det kommer inte att bli någon ny kärnkraft och det kommer vi att arbeta med när vi kommer in i regering, säger språkröret.
I SVT:s program ”30 minuter” slog språkröret Daniel Helldén i vintras fast att han inte kan tänka sig att sitta i en regering som bygger ny kärnkraft.
Det är den enda gången som Miljöpartiet dragit en tydlig röd linje gällande regeringsmedverkan och kärnkraften – som S vill se en satsning på.
”Det existerar inte”
På partiets dag i Almedalen slår han fast att han inte ångrar uttalandet och att någon kärnkraft inte kommer att bli verklighet. Detta trots regeringens besked om att man nu ska gå in som delägare i kärnkraftsbolaget Videberg Kraft, som kom strax efter MP:s pressträff.
– Den nya kärnkraften som Ebba Busch pratar om – den finns inte här. Man pratar om att man håller på att teckna kontrakt, men det existerar inte. Jag ser inte att den kommer att komma.
Den röda linje som du drog upp då – det är enda gången som du sagt att du inte kan tänka dig sitta i en regering som bygger ny kärnkraft. Därefter har du väjt undan från den frågan. Ångrar du att du faktiskt drog en röd linje där?
– Jag ångrar inte det jag har sagt. Det här är inte projekt som är bäraktiga. Det kommer inte att bli någon ny kärnkraft och det kommer vi att arbeta med när vi kommer in i regering. Vi vill se en bred energiöverenskommelse där alla partier är med.
Du står fast vid att du inte sitter i en regering som bygger ny kärnkraft.
– Jag står fast vid att vi ska få ett robust energisystem, så vi får den fossilfria el vi behöver.
”Blir fler kvar här”
Under morgonens utfrågning i SVT fick Helldén också frågan invandringen kommer att öka med Miljöpartiets politik. Hans svar var att den kommer att växa ”lite grann”.
Hur mycket är lite grann?
– Vi sätter inga siffror på det. Vi vill se en human och rättssäker migrationspolitik, det har vi inte sett med Tidöpartierna, tvärtom. De har ägnat sig åt att så många som möjligt ska utvisas ur landet. Tonårsutvisningar och kompetensutvisningar, allt som ställer till det och försvårar integrationen – det vill vi få bort. Det innebär att det kommer att bli fler kvar här. Och sen ser vi att kvotflyktingar, som exempelvis sitter i läger, kvinnor och barn som är otroligt utsatta – att fler ska få komma till Sverige. Det innebär att det blir mer, men det har vi råd till.