← Alla nyheter

Sydsvenskan · 2 dygn sedan Lokalt

”Moderaterna är garanten för att någon står upp för Skåne.”

Varken moderata eller socialdemokratiska regeringar har gjort nog för Skåne när det gäller infrastruktur och energi. Den stora skillnaden är att Skånemoderaterna alltid stått för människor som bor och verkar i Skåne oavsett färg på regeringen, skriver företrädare för Moderaterna i Skåne.

Sex ledande socialdemokrater från Skåne kritiserar Moderaterna i Skåne för att inte stå upp för regionens intressen (Aktuella frågor 17/6). Det stämmer inte.

Men på en punkt har Socialdemokraterna rätt: Skåne har under många år, oavsett regering, fått för lite av de nationella satsningarna på infrastruktur – som vägar och järnvägar.

Ofta har bortprioriteringarna förklarats från riksdagens talarstol med att de skånska kommunerna inte är överens om vad som behöver göras. Därför har vi arbetat hårt för att ta fram prioriteringsplanen ”Vägval för Skåne”, som nu har stöd från alla Skånes 33 kommuner.

För första gången, under Moderaternas ledning i Region Skåne och i många skånska kommuner, är hela Skåne enat gentemot staten med en gemensam kravlista på infrastrukturinvesteringar. På listan finns bland annat krav på att bygga ut järnvägen i hela Skåne och att satsa på vägnätet för att minska bilköer och öka trafiksäkerheten.

Moderaterna i Skåne har under denna mandatperiod vunnit flera viktiga segrar för Skåne. När regeringen på onsdag, den 1 juli, halverar priset på månadskort i kollektivtrafiken har vi arbetat för att det även ska gälla för alla som pendlar till Danmark, vilket vi har fått regeringen att gå med på.

Om Moderaterna går segrande ur höstens regionval i Skåne vill vi förhandla med danskarna för att få lägre priser på tågtrafiken över Öresundsbron.

Tidigare under denna mandatperiod har regeringen också meddelat, efter en lång kamp från Skånemoderaterna, att överskottet från Öresundsbron ska återinvesteras i Skåne istället för att gå till statskassan. Det betyder att många nya miljarder kan satsas på vägar och järnvägar i regionen.

Socialdemokraterna, med stöd av Miljöpartiet, stängde ner kärnkraften i södra Sverige utan att ha någon plan för hur elproduktionen skulle ersättas. Konsekvenserna har människor i Skåne märkt på sina elräkningar de senaste åren.

Samtidigt som elpriserna steg i Skåne förnekade energiminister Anders Ygeman (S) att det fanns någon elbrist, och de skånska socialdemokraterna protesterade inte. Moderaterna i Skåne har däremot hela tiden stått upp för de människor som bor och verkar i Skåne.

Vi har krävt att hela Sverige ska vara ett enda elområde och har kritiserat både röda och blå regeringar för de höga energipriserna. Vi har kämpat för, och fått igenom, flera stöd till hushållen för både el och gas.

Dessutom samlade vi ett brett stöd i regionen och kommunerna för att rädda kvar Öresundsverket. I stället för att säljas till Kina har det nu återinvigts och är en del av regionens effektreserv.

Varken moderata eller socialdemokratiska regeringar har gjort nog för Skåne när det gäller infrastruktur och energi. Den stora skillnaden är att Skånemoderaterna alltid stått för människor som bor och verkar i Skåne oavsett färg på regeringen. De skånska Socialdemokraterna framför endast kritik när regeringen är blå.

Moderaterna är garanten för att någon står upp för Skåne.

SKRIBENTERNA

Carl Johan Sonesson (M), regionstyrelsens ordförande i Skåne

Anna Jähnke (M), ordförande i Skånes regionala utvecklingsnämnd

Helena Nanne (M), kommunalråd Malmö

Christian Orsing (M), kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg

Rasmus Törnblom (M), kommunalråd i Lund

Joakim Karlsson (M), kommunalråd i Hässleholm

Vill du också skriva på Aktuella frågor? Så här gör du.

Läs hela artikeln hos Sydsvenskan →

📡 Läs samma nyhet hos 2 källor

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.