Mitt i hettan: Krav på färre insatser för klimatet
Publicerad 11.02
Rekordhettan ligger som ett grytlock över EU:s miljöministermöte i Luxemburg.
Ändå ropar många länder på färre – inte fler – insatser för klimatet.
Även om klockan bara är morgon i EU-kvarteren i Luxemburg ligger temperaturen redan på 29 grader. Och mer ska det bli. Den värmebölja som härjar över stora delar av Västeuropa har i många fall lett till långt över 40-gradig hetta, stängda skolor, inställda tåg och allvarliga varningar till befolkningen.
Krisläget märks även när EU:s miljöministrar möts. Fast här gäller mångas oro inte att alltför lite görs för klimatet – utan tvärtom.
Länder som Italien, Tjeckien och Slovakien är oroliga över bilindustrin och trycker på för att EU ska lätta ännu mer på redan beslutade nollutsläppsregler för bilar och skåpbilar från 2035.
– Den här sektorn står för 8 procent av EU:s bnp och ger jobb till 13,5 miljoner människor. Vi behöver en bättre balans mellan EU:s klimatmål och den verkliga sociala och ekonomiska situationen, säger tjeckiske Filip Turek inne på mötet.
”En björntjänst”
Sverige tillhör de länder som håller emot.
– Man gör sig själv en björntjänst om man saktar ner den här typen av omställning. Den här typen av logik där man vill sakta ner elektrifieringen är dålig för Europa, dålig för vår konkurrenskraft och särskilt dålig för svenska företag, säger klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) på plats i Luxemburg.
Under EU-parlamentets förra mandatperiod, 2019–2024, hyllades EU för att driva på klimatpolitiken med sin ”gröna giv”, med mängder av nya åtgärder.
Nu får man i stället kritik för att ha gjort fel och för mycket – och att det är betydligt viktigare att i stället hjälpa EU:s traditionella industrier att konkurrera.
Slopad utsläppshandel?
Striden gäller inte bara framtida bilutsläpp. Flera av länderna i östra Europa trycker också hårt på för fler gratistilldelningar till den tunga industrin inför kommande uppdatering i juli av EU-systemet för handel med utsläppsrätter, ETS. Helst vill de till och med slopa hela systemet och varnar för att allmänhetens stöd till klimatpolitiken kommer att gå förlorad om kostnaderna blir för stora.
EU:s klimatkommissionär Wopke Hoekstra ser å andra sidan rekordhettan utanför som ett extra påtryckningsmedel.
– Vädret utanför borde snarare föra oss i en mer ambitiös riktning än tvärtom, säger Hoekstra i Luxemburg.