← Alla nyheter

SVT Nyheter · 7 tim sedan Inrikes

Regeringen går in som delägare i ny kärnkraft

Regeringen och kärnkraftsbolaget Videberg Kraft har enats om ett avtal för hur det statliga stödet för ny kärnkraft ska se ut. Regeringen har även beslutat att staten ska gå in som delägare. – Staten kommer framöver att äga 60 procent av det bolag som ska bygga nya reaktorer på Ringhals, säger Johan Britz (L).

Staten går in som delägare i ny kärnkraft

Regeringen och kärnkraftsbolaget Videberg Kraft har enats om ett avtal för hur det statliga stödet för ny kärnkraft ska se ut.

Regeringen har även beslutat att staten ska gå in som delägare.

– Staten kommer framöver att äga 60 procent av det bolag som ska bygga nya reaktorer på Ringhals, säger Johan Britz (L).

Regeringen och företaget Videberg Kraft har på torsdagen enats om ett avtal för hur mycket pengar staten ska betala för nya kärnkraftsreaktorer i Ringhals.

– Det har frågats mycket om när det där spadtaget kommer. I dag är alltså avtalet påskrivet. Nu står det helt klart att Sverige bygger ny kärnkraft, säger näringsminister Ebba Busch (KD).

Videberg Kraft lämnade i december 2025 in en ansökan om att få statligt stöd för att bygga ny kärnkraft i Sverige.

På ett regeringssammanträde på torsdagen fattade regeringen beslut om att bevilja finansiering till projektet, meddelar statsminister Ulf Kristersson (M) på en pressträff i Visby.

– Det är faktiskt ett helt historiskt beslut, säger han.

Nästa steg är att överenskommelsen om finansiering överlämnas till EU-kommissionen, som ska bedöma om den lever upp till kraven om statsstödsregler.

– Ett beslut från kommissionen kan väntas under hösten 2027, med målet att ha de första reaktorerna på plats under mitten av 2030-talet, säger Mattias Bäckström Johansson (SD).

Staten går in som majoritetsägare

Regeringen har också fattat beslut om att staten ska gå in som delägare i Videberg Kraft, som i dag ägs till 80 procent av Vattenfall.

– Staten kommer framöver att äga 60 procent av det bolag som nu ska bygga nya reaktorer på Ringhals, säger Johan Britz (L).

Vattenfall kommer i fortsättningen att äga 20 procent av Videberg Kraft, och Industrikraft i Sverige AB kommer äga resterande 20 procent.

– Det här är inget spadtag, det här är en grävskopa, säger Ulf Kristersson.

Förvirringen – vad händer vid maktskifte?

Bland Tidöpartierna finns olika syn på vad som händer med planerna på ny kärnkraft om oppositionen vinner valet.

– Jag är övertygad om att det blir kärnkraft på ett eller annat sätt i Sverige, oavsett vem som vinner nästa val, säger Ebba Busch.

Arbetsmarknadsminister Johan Britz är av en annan uppfattning.

– Om oppositionen vinner valet så blir det ingen ny kärnkraft i Sverige. Det är jag övertygad om, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Läs hela artikeln hos SVT Nyheter →

📡 Läs samma nyhet hos 5 källor

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.