← Alla nyheter

Dagens Industri · 3 dygn sedan Ekonomi

Iran: Varnar fartyg för otillåtna Hormuzresor

Det iranska revolutionsgardet varnar på torsdagen fartyg för att segla genom Hormuzsundet utan tillstånd. Fartyg som inte förhåller sig till det ”kommer att bli föremål för åtgärder”, enligt ett uttalande.

Resa utan tillstånd genom sundet är ”oacceptabelt och extremt farligt”, säger Revolutionsgardet i uttalandet.

Varningen kan ses som ett svar på ett besked från Oman, som under natten upprättat en temporär korridor genom sin sida av sundet.

USA:s utrikesminister Marco Rubio säger på torsdagen att internationella vatten inte tillhör någon stat och att iranska tullar på fartyg i sundet kan riskera ”totalt kaos.”

Iran och USA enades tidigare i veckan om att upprätta kommunikationskanaler för att hålla sjöfartsleden öppen. Trafiken genom sundet har hamnat under iransk kontroll sedan krigsutbrottet.

Läs hela artikeln hos Dagens Industri →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.