Staten går enligt ett aktieägaravtal in som huvudägare i Videberg Kraft, som ska bygga nya reaktorer på Väröhalvön utanför Varberg där Ringhals kärnkraftverk ligger.
Regeringen har skrivit under flera avtal om ägande, kapitaltillskott och lån till bygget av tre mindre reaktorer vid Ringhals.
– Det är faktiskt ett helt historiskt beslut, säger statsminister Ulf Kristersson (M).