← Alla nyheter

Sydsvenskan · 3 dygn sedan Lokalt

Kristersson: Historiskt beslut om ny kärnkraft

Regeringen har skrivit under flera avtal om ägande, kapitaltillskott och lån till bygget av tre mindre reaktorer vid Ringhals. – Det är faktiskt ett helt historiskt beslut, säger statsminister Ulf Kristersson (M).

Staten går enligt ett aktieägaravtal in som huvudägare i Videberg Kraft, som ska bygga nya reaktorer på Väröhalvön utanför Varberg där Ringhals kärnkraftverk ligger.

En uppgörelse har även träffats om ett stort stödpaket som öppnar för stora kapitaltillskott och mångmiljardlån.

– Nu står det helt klart – Sverige bygger ny kärnkraft, säger energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) på en pressträff i Almedalen.

Ska godkännas av EU

Upplägget måste dock godkännas av EU-kommissionen, så att det inte bryter mot statsstödsregler. Den prövningen beräknas bli klar först hösten 2027. Samtidigt ska Videberg Kraft slutföra förhandlingar med underleverantörer, som brittiska Rolls-Royce.

Först när detta är på plats slutförs transaktionen som gör staten till 60-procentig ägare i Videberg Kraft. Aktierna köps av Vattenfall, som därmed minskar sitt ägande från 80 till 20 procent, medan industrikonsortiet Industrikraft behåller sina 20 procent.

– Om ett par veckor kan vi skicka in detta till EU, säger finansmarknadsminister Niklas Wykman (M).

Planen är att de tre små modulära reaktorerna som ska byggas – med en total effekt på 1 410 megawatt – ska kunna tas i drift i mitten av 2030-talet, enligt SD:s partisekreterare Mattias Bäckström Johansson.

När ett första fysiskt spadtag kan tas är oklart, men enligt Ulf Kristersson kan det ske efter klartecken från EU.

Vad stödet för ny kärnkraft kostar staten säger inte regeringen utan hänvisar till bland annat affärssekretess.

Statsministern varnar samtidigt för att Miljöpartiet skulle tvinga en S-regering att riva upp avtalet. Det kommer att kosta, enligt Kristersson, men han säger inte hur mycket.

Räknar med stöd

Enligt Wykman räknar regeringen med stöd från Socialdemokraterna och säger att de löpande informerat partiet om hur det går.

S har dock inte fått se avtalet, påpekar partiets energipolitiska talesperson Fredrik Olovsson. Han frågar sig hur stort det statliga stödet kommer att bli.

– Hur många tiotals miljarder handlar det om och vilka priser ska garanteras, som sedan svenska elanvändare ska betala för? Det vet inte vi i dag, säger han.

På frågan om S är berett att riva upp avtalet svarar han:

– Vår utgångspunkt är inte att riva upp saker. Vår utgångspunkt är att bygga ett billigt elsystem och det kan det här projektet var en del av. Men det är inte den helhet som behövs.

Fakta: Staten går som ägare i kärnkraftsbyggare

Regeringen har på torsdagens sammanträde godkänt ett aktieägaravtal med Videberg Kraft (med Vattenfall och Industrikraft i Sverige som ägare) samt ett aktieöverlåtelseavtal med Vattenfall. Uppgörelserna ligger i linje med bemyndigande från riksdagen.

Avtalen ska ge Videberg Kraft ett statligt kapitaltillskott på 1,8 miljarder i utbyte mot 60 procent av aktierna – en transaktion som ska göras först när avtalet om leveranser från reaktortillverkaren Rolls Royce är klart och om EU-kommissionen godkänner upplägget i en prövning enligt regler om statsstöd.

Regeringen har även godkänt ett ramverk för potentiella kapitaltillskott på upp till 34,3 miljarder kronor, plus potentiella mångmiljardlån till satsningen på nya reaktorer vid Ringhals.

Vid sidan av Videberg Kraft har tre andra bolag ansökt om statligt stöd för att bygga ny kärnkraft: Blykalla utanför Gävle, Studsvik i Nyköping och Valdemarsvik samt Nordic Baseload Powers i Barsebäck. De förhandlingarna har inte startat än.

Källa: Regeringen

Läs hela artikeln hos Sydsvenskan →

📡 Läs samma nyhet hos 4 källor

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.