Före sista augusti måste Uppsala IK samla ihop två miljoner kronor annars riskerar klubben en tvångsdegradering till elitettan.
Ett drag i den ekonomiska krisen blir rensning. På torsdagen meddelar den damallsvenska klubben att såväl Julius Brekkan, tränare och sportchef, samt Linn Andersson, klubbchef, lämnar klubben 30 juni.
– Det här är bland de svåraste beslut en styrelse kan fatta, säger ordförande Linda Zillén som tar över som tillförordnad klubbchef.
”Finns ingen att peka på”
Julias Brekkan berättar för Fotbollskanalen att det var ett tufft besked att få.
– Men det är mycket lättare om man hade haft någon att vara arg på. Det gör det ännu tuffare, att det inte finns någon att peka på. Situationen är som den är och det är inte första gången det sker och inte sista gången heller för den delen. Ekonomin för singelklubbarna i damallsvenskan är ansträngd och det har jag varit med tillräckligt länge för att förstå, säger Brekkan.
Han kommer fortsätta sin tjänst som sportchef över sommaren övergångsfönstret, sedan lämnar han klubben.
Uppsala ligger sist i damallsvenskan.