’The ring’-stjärnans ensamhet är slående
Kort avstånd mellan framgång och avgrund för Daveigh Chase
KRÖNIKA. Beroende på trafikläget tar det ungefär en kvart att köra, eller att ta tunnelbanan, mellan röda mattan på Hollywood Boulevard och ett tältläger på gatan i Skid Row i centrala Los Angeles.
”The ring”-stjärnan Daveigh Chase fick uppleva båda världarna, innan hon dog av septisk chock vid 35 års ålder.
Det har gått ungefär en vecka sedan nyheten om att den forna barnskådespelaren plötsligt dött på sjukhus.
Jag hade inte hängt med i hur Daveigh Chases liv sett ut sedan hon slog igenom 2002, dels som spökflickan Samara i ”The ring”, dels som rösten till Lilo i animerade ”Lilo & Stitch”.
En tv-karriär följde, med framför allt en roll i serien ”Big love”, men det blev även en del insatser på film, som huvudrollen i en uppföljare till kultklassikern ”Donnie Darko” (2001), hennes filmdebut.
Sista skådespelarinsatsen ägde rum 2016, med en röstinsats i ett videospel.
Det är förstås en klassisk historia om en barnskådespelare som det går illa för. Hollywoodhistorien är full av sådana exempel. Men när jag läser om Daveigh Chase slås jag mer av att hon verkade vara så ensam.
Det tycks ha varit en konflikt med familjen redan från barndomen. John Ryan Jr, som blev hennes agent på 10-talet, berättade för Entertainment Weekly om hur han träffade henne när hon brukade komma till en nattklubb som han då ägde.
Tillsammans med vänner ska han ha sett till att hon fick ett eget hus, för att komma bort från familjen.
Hon brukade festa och det gick så pass långt att hon skickades på behandling för sitt drickande, enligt Ryan. Men sedan blev det värre.
Fastnade i missbruk
Enligt Chases mor, som intervjuades i Daily Mail, fastnade dottern i ett missbruk av narkotikaklassade värktabletter efter en motorcykelolycka 2016. Det var vid samma tidpunkt som även John Ryan Jr och hans vänner upplevde att hon drog sig undan, försvann helt enkelt.
De följande åren greps hon flera gånger av polisen för droginnehav. Även om hon hade sagt upp kontakten med familj och vänner fanns hon kvar i Los Angeles. Men mot slutet av hennes liv var det tydligt att hon levde på gatan, i de tältläger av hemlösa som tar upp hela kvarter i Skid Row.
När Daveigh Chase försvann den där gången för ungefär tio år sedan reagerade John Ryan Jr inte riktigt.
– Hon var mycket privat och inte så ”Hollywood”. Eftersom hon var så introvert var det ingen överraskning om hon inte lämnade huset på fem månader, sa han i intervjun med Entertainment Weekly.
”Introvert” låter som en skönmålning.
Startade en kampanj
En pojkvän, Roy Hernandez, dök upp mot slutet. Han startade en insamlingskampanj för att bekosta kremering av kroppen.
Det lät behjärtansvärt.
Till en början. Tills både John Ryan Jr och Chases far trädde fram och avrådde fans från att donera till Hernandez kampanj. Det saknades nämligen inte pengar i Daveighs liv. Hon tjänade fortfarande bra med royalties på sina tidigare skådespelarinsatser. Det ska ha rört sig om flera miljoner dollar.
Det var något annat som saknades, som bara blev värre med självmedicineringen.
Chases liv är en tragisk påminnelse om hur kort avståndet kan vara mellan framgång och avgrund.
Och det är sannerligen inte ett öde som är reserverat enbart för barnskådespelare.
Glöm inte att gilla Aftonbladet FILM på Facebook och följa oss på Instagram, Bluesky, Threads och X (Twitter) för nyheter, trailers, recensioner och skön filmnostalgi.