Åsikterna går isär: ”Bättre än mycket annat” eller ”vill inte ha här”
När SVT pratar med människor på stan i Svalöv går åsikterna isär om kärnkraft i kommunen. Vissa är rädda för att ha kärnkraft nära intill sitt eget hem, men andra ser kärnkraft som en bra lösning för mer energi.
Vissa menar att kärnkraft är nödvändig för energiförsörjningen i södra Sverige.
– Det är bättre än mycket annat. Man släpper inte ut saker som man inte kan fånga in igen, säger Patrik Sjöstrand, kommuninvånare och tidigare kommunpolitiker för Vänsterpartiet.
Nya reaktorer skulle kunna hamna så nära som 100 meter från bostäder i Svalöv. Det och kärnkraftens rykte har gjort vissa oroliga.
– Den spontana känslan är att jag inte vill ha kärnkraft i närheten där jag bor, säger kommuninvånaren Anna Dahlberg.
”Experimentstadiet”
Svalöv och andra kommuner behöver ta sitt ansvar och kan till och med gynnas av det, anser någon.
– Jag är för kärnkraft i Svalöv, säger en man som inte vill ställa upp med namn och bild.
Vissa ifrågasätter hur det ska bli med slutförvaring och om Svalöv ska satsa resurser på teknik, små modulära reaktorer, som ännu inte är färdig.
– Ingen vet vad det är för något. Är det farligt? Det är något som fortfarande är under experimentstadiet, säger Göran Hagman, kommuninvånare.
Så arbetar vi
SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.