Oron har varit stor bland fans som befarat att ”GTA VI” skulle kosta 1 000 kronor i basversion. Men på onsdagen bekräftades att spelet släpps i två versioner: en basversion för 899 kronor och en ”ultimate edition” för 1 149 kronor.
Många spelare kommenterar att prishöjningen är motiverad efter 13 års utveckling, medan andra har blivit upprörda. Den “fysiska” versionen innehåller bara en kod i en låda utan skiva, vilket många ogillar. Specialutgåvan har dessutom exklusiva butiker för kläder, tatueringar, styling och fordonsanpassning, vilket väckt kritik och spekulationer kring vilket innehåll som är låst för de som köper basversionen av spelet.
”Efter allt Rockstar gjort för att mjölka ’GTA V’ på pengar förväntade jag mig en massa skit, men det här överträffar ärligt talat allt jag hade kunnat föreställa mig. Det här är skräp”, skriver en av toppkommentarerna på ett Reddit-inlägg om de exklusiva butikerna.
”GTA VI” släpps den 19 november.