Redan när Sverige anlände till sin träningsbas i Frisco norr om Dallas såg de att arenan, som är FC Dallas, var på väg att försvinna. I alla fall delar av den.
Arenan Toyota Stadium i Frisco ska under sommaren renoveras för 1,5 miljarder kronor.
– De bygger nya loger och sånt där just nu. Men de ska ta paus under VM, tror jag, sa Raul Hernandez, presskontakt på FC Dallas, inför Sveriges ankomst.
Någon paus blev det inte.
”Vad är det som hänt?”
I stället har renoveringen fortsatt parallellt med Sveriges VM. För varje dag har en ny del av långsidan rivits.
Men dagen innan Blågults match mot Japan möttes de svenska spelarna av en dramatisk syn. En del av läktaren hade rasat ihop. Även en nybyggd del som var en del av renoveringen.
– Något har gått fel i konstruktionen, säger landslagets presschef Petra Thorén och intygar att ingen har kommit till skada.
– Det har inte påverkat oss och vårt upplägg här.
Besfort Zaneli blev förvånad när han klev ut på arenan.
– Jag tänkte bara: vad är det som hänt? Vad jag vet har det inte varit någon storm, säger han.
– Det hade fallit på fel sida hörde jag.
Lyckligtvis för svensk del kommer de snart att överge FC Dallas stadium som bas. Efter gruppspelet kommer de resa vidare till en ny destination, men var de hamnar i gruppen avgör vart de tar vägen härnäst.