← Alla nyheter

TV4 Nyheterna · 22 tim sedan Senaste

LO-männen föredrar SD igen: ”Finns ett politikerförakt”

Under den gångna mandatperioden har Socialdemokraterna lockat störst stöd bland männen inom LO-yrken. När Ulf Kristersson har styrt Sverige med stöd av Jimmie Åkesson tycks Magdalena Andersson ha ingjutit högre förtroende hos målare, byggnadsarbetare och yrkeschaufförer. Men när Socialdemokraterna nu ser ut att gå mot valseger, och därmed återta makten från högern, överger LO-männen partiet. I partisympatiundersökningen från Statistiska centralbyrån som kom nu i juni uppgav 36,3 procent av de tillfrågade LO-männen att de föredrar Sverigedemokraterna. Socialdemokraterna rasar från 40,7 procent förra året, till 31,9 i dagsläget. – Det finns en frustration. Det finns ett politikerförakt. Ett etablissemangsförakt och avsaknad av sakpolitik. Man tycker att det är för mycket ”vem tar vem”, säger LO-ordföranden Johan Lindholm till TV4 Nyheterna i Almedalen. Arbetarna känner inget förtroende Joh

LO-männen föredrar SD igen: ”Finns ett politikerförakt”

Männen överger S • LO-ordföranden: Det finns ingen ”quick fix”

・Uppdaterad:

Socialdemokraterna ser ut att gå mot ett bättre valresultat för partiet jämfört med valet 2022.

Dessutom leder oppositionen stort mot Tidöpartierna i opinionsmätningar.

Men en väljargrupp ser ut att svika S när valet börjar närma sig: Männen inom LO-yrken.

Under den gångna mandatperioden har Socialdemokraterna lockat störst stöd bland männen inom LO-yrken.

När Ulf Kristersson har styrt Sverige med stöd av Jimmie Åkesson tycks Magdalena Andersson ha ingjutit högre förtroende hos målare, byggnadsarbetare och yrkeschaufförer.

Men när Socialdemokraterna nu ser ut att gå mot valseger, och därmed återta makten från högern, överger LO-männen partiet.

I partisympatiundersökningen från Statistiska centralbyrån som kom nu i juni uppgav 36,3 procent av de tillfrågade LO-männen att de föredrar Sverigedemokraterna. Socialdemokraterna rasar från 40,7 procent förra året, till 31,9 i dagsläget.

– Det finns en frustration. Det finns ett politikerförakt. Ett etablissemangsförakt och avsaknad av sakpolitik. Man tycker att det är för mycket ”vem tar vem”, säger LO-ordföranden Johan Lindholm till TV4 Nyheterna i Almedalen.

Arbetarna känner inget förtroende

Johan Lindholm berättar att han kommit till politikerveckan efter en resa med verksamhetsbesök där han träffat och talat med LO-medlemmar i olika branscher. Han fick intrycket att arbetarna inte känner något förtroende för att politikerna vill lösa Sveriges problem.

LO-ordföranden som också sitter i Socialdemokraternas verkställande utskott, drar slutsatsen att partiet måste prata mer sakpolitik för att få tillbaka arbetarmännen till Arbetarepartiet.

– Det är mer att man ska slå varandra i huvudet och jaga runt i sandlådan än att faktiskt tala om vad var och en vill, säger Lindholm. Han nämner pensionshöjningar och avskaffandet av karensavdraget som särskilt viktiga frågor som S måste driva hårt i valrörelsen.

– Vi hjälper till, driver på från LO:s håll vad vi tror är viktigt och bra för Sveriges arbetare. Får vi upp de frågorna och får till de politiska beslut som krävs så tror jag att vi är på rätt väg. Men det finns ingen ”quick fix”.

Relaterade ämnen

Läs hela artikeln hos TV4 Nyheterna →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.