Jonas Gren inleder med en fascinerande anekdot om den amerikanske läkaren John, som flyger kors och tvärs över kontinenten utan något annat ärende än den nedkopplade tiden på planet. Att inte kunna surfa på mobil eller laptop är värt både biljetten och klimatkostnaden.
”Vad är det här för slags längtan?” frågar Gren melankoliskt och ägnar sedan sitt ”Sommar i P1” åt en folkbildande monolog om vad det digitala slaveriet har gjort med våra själar.
Det är smått genialiskt av Sveriges Radio att lägga föreläsaren och författaren till bland annat boken ”Ingen surf”, så här pass tidigt i schemat, som den perfekta trampolinen för det årliga sommargrälet om barnets / förälderns / partnerns mobilberoende och toalettscrollande.
Själv blir jag upprymd över att höra om den gryende revolten mot ett samhälle där koncentration har blivit en lyxvara och den enda fria tiden är i duschen. Man får lust att tillbringa resten av sommaren i flygplansläge – fast hur ska man då kunna lyssna på de övriga praten? För att inte tala om att läsa recensionerna av dem?