En parasit som orsakar sjukdomen bonamios hos ostron har för första gången påträffats i Sverige. Upptäckten gjordes i Bohuslän i november förra året, vilket ledde till restriktioner i området.
Jordbruksverket uppmanar nu allmänheten att inte flytta ostron eller slänga ostronskal i havet, utan att istället sortera dem som restavfall. Parasiten är ofarlig för människor, men svår att bekämpa.
– Det skulle kosta jättemycket pengar. Det skulle inte räcka med en bekämpningsinsats och det skulle behöva följas upp under flera års tid, säger Emma Johansson vid Jordbruksverket.
Myndigheten har därför inga planer på att försöka utrota smittan.