Räddningstjänst och ambulans larmades till ett flerfamiljshus klockan 00.25 natten till torsdag.
Det började brinna i köket i en lägenhet och elden spred sig upp i köksfläkten.
– En granne gjorde ett rådigt ingripande med en pulversläckare, säger Claes Norstedt, larm- och ledningsoperatör vid räddningstjänsten.
Räddningstjänsten kontrollerade att branden inte hade spridit sig vidare i fläktsystemet. Därefter ventilerades röken ut.
En person var hemma i lägenheten när branden startade.
– En person hade andats in rök och ambulanspersonal tog hand om denne. Det är oklart om det var den boende eller grannen, säger Claes Norstedt.
Personen behövde inte föras till sjukhus för vidare vård.