”Det händer.”
Så inleder Norrköping Dolphins sitt pressmeddelande när man presenterar nyheten att Jeffery Taylor återvänder till staden där han växte upp.
Svensken draftades som nummer 31 i NBA-draften 2012 och spelade tre år för Charlotte Bobcats/Hornets.
– Känslan att komma hem är otrolig och är ett ”full circle-moment” för mig. Norrköping har alltid varit mitt hem och kommer alltid att vara det, säger han till klubbens hemsida.
”Haft stor hemlängtan i många år”
Efter NBA-karriären har svensken tillbringat sju säsonger i Real Madrid, tre i litauiska BC Wolves och en i rumänska Cluj.
– Beslutet var väldigt lätt, jag har alltid velat avsluta min karriär hemma i Norrköping Dolphins och jag har haft en stor hemlängtan i många år. Det var inget annat än Dolphins som gällde för mig, säger han.
Klubbdirektören David Bergström är lyrisk över rekryteringen.
– En otrolig karriär och spelare som vi länge längtat efter att få hem. Det är verkligen stort för oss som klubb att vi lyckas kontraktera Jeffery och jag är innerligt tacksam för det, säger han.
Norrköping Dolphins förlorade årets SBL-final mot Borås Basket efter att ha vunnit guld fem år i rad innan det.