Häcken vann en svängig historia borta mot IK Uppsala med 3–2.
– Det var en tuff match. Uppsala gjorde det svårt för oss. Men vi får ta med oss de tre poängen, det är det viktigaste, säger lagkapten Anna Anvegård efteråt.
Matchhjälte blev den isländska talangen Thelma Palmadottir med drygt tio minuter kvar.
– Hon tog sig in framför sin försvarare och nickade in bollen. Det var kul för henne – och väldigt viktigt, säger Anvegård.
Rasar mot plankaoset: ”Pinsamt”
Segern överskuggas däremot av det stora plankaoset före matchen.
IK Uppsala hade behövt flytta matchen från Studenternas, där det pågick planarbete, till reservplanen Lötens IP. Men med en timme kvar till matchstart förkunnade domarna att planen var så dålig att det inte gick att spela på den.
– Det är ett haveri att vi hamnar här på matchdagen, dundrade Häckens klubbchef Marcus Jodin för GP direkt efter beskedet.
Anna Anvegård håller med.
– Det var jättedåligt på alla plan. Häcken har ändå påpekat detta under hela veckan, ändå kunde ingen åka dit och ta ett beslut tidigare än en timme innan. Det är pinsamt. Det är under all kritik, säger Anvegård.
– Vi känner att det känns respektlöst. Det är den högsta serien i Sverige. Detta hade aldrig hänt på herrsidan, känner vi.
Hon fortsätter:
– Vi känner även för Uppsala. Att de ska behöva ha Löten som reservarena. De ville inte heller spela på den. De hade inte tränat heller på den för att den är så dålig. Jag vet inte vem som bär ansvaret men man är chockad över att det här händer.
Efter många om och med stod det klart att matchen kunde spelas klockan 19.15 i stället för 18.00 – på Bälinge IP över en mil utanför Uppsala.
– Den var jättebra. Sen var den väldigt, väldigt torr så bollarna rullade inte superfort men det var ju samma för Uppsala.
– Den var i alla fall bättre än på Löten. Där var det flera, flera hål och det låg löst konstgräs över hela planen. Det är den värsta planen jag någonsin har sett. Skolplaner har bättre konstgräs. Man blev helt chockad. Det hade varit en jättestor skaderisk att spela där. Jag vill inte klaga för mycket, men det är fan för jävligt alltså.
Sadiku: ”Bedrövligt – sjukt besviken”
Häckens tränare Elena Sadiku stämmer in i kritiken.
– Det är helt bedrövligt. Det är inte acceptabelt någonstans. Jag trodde att svensk fotboll hade kommit mycket längre fram. Men efter det som hände i dag känns det som att man har gått flera år tillbaka, dundrar hon och fortsätter:
– Hur Lötens IP såg ut ... Att det ens är okej att ha den som reservplan är helt ologiskt.
Sadiku berättar att bland annat hon själv och Häckens damsportchef Christian Lundström fick hjälpa till att köra ut målen från Lötens IP till Bälinge IP.
– Det är klart att det känns väldigt B. Jag trodde verkligen att vi hade kommit mycket längre. Det var en väldigt konstig situation.
– När spelarna kom ut på planen och såg alla hål ... det här skämtet ... då undrade man bara hur det här kan hända.
Hur dålig var planen på Lötens IP?
– Den var helt bedrövlig. Det fanns massa hål, det var betong under. De hade bara lagt lite plastgräs över för att försöka dölja det. Men det var helt bedrövligt. Spelarna sa direkt att det var en skaderisk, säger Sadiku.
– Jag är sjukt besviken. Jag känner att vi är en del av detta. Spelarna och lagen förtjänar mer. Vi ska ha kommit mycket längre fram.
Ingen tar fullt ansvar
GP pratade med Svenska Fotbollförbundets tävlingschef Axel Fagerhäll samt IK Uppsalas ordförande Linde Zillén direkt efter beskedet om den underkända planen.
Fagerhäll förstod Häckens kritik – och la samtidigt över en stor del av ansvaret på Uppsala som arrangör.
Zillén sköt å sin sida vidare ansvaret till kommunen som ansvarar för att underhålla Lötens IP.
Hur ser du på att ingen riktigt tar ansvar för situationen?
– Jag förstår att de försöker ... Men oavsett är det helt bedrövligt detta. Helt bedrövligt, säger Sadiku och fortsätter:
– Vi hade varnat dem redan en vecka innan, sen åker vi ändå hit och får se den här planen. Det är helt bedrövligt. Men det gör mig extra stolt över att vi då kunde ta tre poäng.