← Alla nyheter

Expressen Sport · 3 dygn sedan Sport

Trots kritiken - hyllar vätskeavbrotten

Kritiken mot vätskeavbrotten under VM har varit massiv. Men Japan gillar pausen. För då känner man sig mindre ensam.

Supportrar buar på läktarna.

Nederländernas lagkapten Virgil van Dijk har ifrågasatt varför de behövs i nedkylda inomhusarenor.

Och Uruguays förbundskapten Marcelo Bielsa har sagt att det inte bidrar med något, men förstör mycket.

Men Sveriges kommande VM-motståndare Japan gillar att de får en extra paus i varje halvlek för att peppa varandra.

Då känner man sig mindre ensam på plan och får energi av ledare och avbytare, menar anfallaren Ayase Ueda.

Passionerad bänk

Det är viktiga avbrott för Japan. De ser sin sammanhållning som ett vapen i resan mot en VM-seger. Under turneringens gång har också den passionerade japanska bänken skapat uppmärksamhet.

– Anfallspositionen är lite annorlunda eftersom man ofta har ryggen mot bänken och inte interagerar direkt med dem under spelets gång, men det här landslaget förlitar sig på vår sammanhållning som en viktig styrka, säger Ayase Ueda

Feyenoord-stjärnan gjorde två mål mot Tunisien i 4-0-segern senast.

– Även om vi vinner med 1–0 eller 2–0, eller ens om vi skulle hamna i underläge, tror jag inte att vi skulle bli chockade eller tappa fattningen genom att försöka tvinga fram alltför offensivt spel. Det beror på att alla – inklusive bänken – kommunicerar ständigt för att styra spelet och ser till att vi alltid är i linje med lagets taktik, säger han.

Läs hela artikeln hos Expressen Sport →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.