← Alla nyheter

Expressen Sport · 3 dygn sedan Sport

Ellie Junetoft hjälte för AIK mot Eskilstuna

Ellie Junetoft blev matchhjälte för AIK mot Eskilstuna.  Men frågan är om 17-åringen ens borde spelat matchen – hon skulle varit avstängd.  – Vi hörde av oss till förbundet innan och de vet att det var fel, säger Eskilstunas tränare Rickard Johansson. 

Det var bäddat för en tajt match mellan tabellfyra AIK och femma Eskilstuna i damallsvenskan under onsdagskvällen då endast en poäng skilde mellan lagen.

Precis så blev det också.

Efter ett både spel- och chansmässigt övertag för hemmalaget AIK lyckades de inte spräcka nollan under den första halvleken. Och ett försvarsstarkt Eskilstuna gjorde det svårt för AIK att hitta

Under halvtidsintervju hade talangen Ellie Junetoft en lösning.

– Det gäller för oss få upp tempot, spelvända och göra mål, sa Junetoft i Viaplays sändning.

Exakt det gjorde AIK i den andra halvleken. Vilket gav utdelning – av just Ellie Junetoft efter bara tre minuter.

Andra målet för säsongen

AIK kom, som väldigt många gånger under matchen, runt på högerkanten och efter fint väggspel hamnade bollen hos Ellie Junetoft ett par meter utanför straffområdet.

– Vi har övat på de där lägena, att verkligen avsluta anfallen. Det är jätteskönt att få göra mål, säger Junetoft.

17-åringen tvekade inte en sekund utan tryckte till direkt och kunde se bollen passera lågt till höger om Monica Elisabeth Wilhelm i Eskilstunas mål. Det var Junetofts andra mål för den här säsongen.

– Det betyder mycket. Vi måste kunna vinna matcher på olika sätt. Det är inte den bästa matchen vi har spelat rent prestationsmässigt, men det är viktigt att kunna vinna de också.

Men frågan är om Junetoft ens skulle spelat mot Eskilstuna. I senaste matchen mot Hammarby borde hon tilldelats ett gult kort, men domaren varnade i stället fel spelare.

– Vi hörde av oss till förbundet innan och de vet att det var fel, men de kan inte gå in och ändra efter. Så hon skulle ha varit avstängd i dag och det är klart att det är hon som gör målet, säger Eskilstunas tränare Rickard Johansson.

Hur känns det då?

– Det är extra surt för det är klart nu var det domarna i förra matchen som gjorde ett stort jävla misstag när fyra domare inte ser vem det är som ska ha varningen.

Eskilstuna pratade med domarbasen Pernilla Larsson som förklarade att är det inte fel i rapporten efter matchen så kan man inte gå in och ändra, även om de är medvetna om misstaget.

Hade lägen att kvittera

Johansson menar dock att Eskilstuna hade chansen att kvittera den här matchen.

– Det blev mycket kamp och det var en jämn match mellan två bra lag. Sen ser man till chanserna i andra halvlek så kanske vi förtjänar ett mål. Vi har rätt mycket målchanser där vi ska sätta dit den. Vi är inte riktigt kliniska i de avgörande lägena, säger Johansson.

Läs hela artikeln hos Expressen Sport →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.