← Alla nyheter

Expressen · 3 dygn sedan Senaste

Dubbla åtal mot nazister från Aktivklubb

Med knappt en veckas mellanrum åtalas tre Aktivklubb-kopplade män misstänkta för brott.  Gustav Blomberg, 21, och Sebastian Holmberg, 22, åtalas för olaga hot efter att ha sprungit ikapp och hotat en 17-åring på Centralen i Stockholm. En 20-årig man åtalas för hets mot folkgrupp efter att ha heilat mot en Palestinademonstration.

Det var strax efter klockan 17 den 26 april förra året som som aktivklubbnazisterna Gustav Blomberg, 21, och Sebastian Holmberg, 22, ska ha sprungit ikapp och hotat en 17-åring på Centralen i Stockholm.

Gustav Blomberg ska ha tagit ett grepp om och riktat ett vasst föremål mot 17-åringens hals. Samtidigt ska Sebastian Holmberg ha filmat händelsen. Nu åtalas de för olaga hot.

Tidigare dömd för misshandel

Båda de unga männen ingår i den innersta kretsen i White Boys Stockholm, en del av det nazistiska nätverket Aktivklubb. Sebastian Holmberg är tidigare dömd för grov misshandel efter att ha attackerat en 17-åring som lämnat rörelsen. Nu avtjänar han ett fängelsestraff på ett år och nio månader.

I fängelset har han försökt få tillstånd att ha telefonkontakt och ta emot besök av Gustav Blomberg. Kriminalvården har sagt nej och hänvisat till Holmbergs brottslighet och att Blomberg själv är ”en ledande individ i en våldsbejakande högerextremistisk gruppering”.

Pojken: ”Farliga personer”

Den 17-årige målsäganden vill inte delta i utredningen.

Det var i stället vittnen till händelsen som larmade polisen. Övervakningsbilder från Centralen visar att det befann sig mycket folk på perrongen. Ett av vittnena uppger att 17-åringen såg ”livrädd” ut när Blomberg höll det vassa föremålet mot hans hals.

Enligt åklagaren Filippa Henkow vet man inte varför de gav sig på just 17-åringen.

– Utredningen har inte kunnat fastställa något motiv. Så jag vet inte, säger hon.

Nekar till brott

Sebastian Holmberg och Gustav Blomberg nekar till brott och uppger båda att de inte kommer ihåg dagen.

När Sebastian Holmberg får se övervakningsfilmerna från händelsen säger han att han inte förstår vad som skulle kunna vara brottsligt.

– Jag ser liksom inget vasst föremål. Det ser ut som det är någon kille som kramar om någon annan kille.

Men det är inte det enda åtalet som kommer nu och som har koppling till nazistiska Aktivklubb.

Ytterligare åtal mot Aktivklubb-kopplad 20-åring

På eftermiddagen den 2 augusti i fjol störde två män, båda 20 år gamla, en tillståndsgiven pro-palestinsk demonstration på Odenplan i centrala Stockholm. En av dem kopplas till Aktivklubb.

Männen kom upp ur tunnelbanan och ska därefter ha ställt sig och observerat den pågående demonstrationen. Ett vittne säger att killarna skrek ”Sverige åt svenskarna”.

När arrangören gick dit och bad männen gå började de heila, enligt både vittnesuppgifter och bilder från övervakningskameror.

På tisdagen åtalades 20-åringarna misstänkta för hets mot folkgrupp.

– Det var nog en missuppfattning av hela situationen, det var ingen Hitlerhälsning, säger mannen som kopplas till den nazistiska organisationen.

– Stoppet måste ha uppfattats som en Hitlerhälsning då jag var rädd för att det kom fem personer mot mig och alla skulle väl ha gjort som jag gjorde.

Läs hela artikeln hos Expressen →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.