Åmålsbon Filippa Axelsson, 19, har alltid velat bli mamma.
När graviditetsbeskedet kom tvekade inte Filippa – trots att hon gick i tvåan på barn- och fritidsprogrammet på Herrgårdsgymnasiet i Säffle.
– Jag tänkte bara att ”vad man än väljer att göra så kommer det att lösa sig”, säger hon.
Hennes pojkvän, Didrick Petman, blev chockad men gladdes senare av beskedet att han skulle bli pappa.
Artikeln i korthet
Blev gravid: ”Allt går om man vill”
Graviditeten präglades av sjukdom och Filippa var i perioder sjukskriven från skolan.
– Lärarna var inte jätteglada.
De sista två veckorna innan dottern Junie föddes lyckades hon plugga ikapp en del av det hon missat. Resten tog hon igen på sommarskola.
– Det var stressigt. Men allt går om man vill.
Bebisen med på praktiken
Filippa var beredd på att det skulle bli svårt att kombinera studierna med småbarnslivet men konstaterar att det var lättare än vad hon trodde.
Junie sover på nätterna och har inte haft några problem med att vara med andra när Filippa har varit i skolan.
Sin praktik gjorde hon på en förskola – och personalen var stöttande.
– Hon har väl varit med fyra gånger. Hon smälte in bland de andra barnen.
Tuff studentresa
Efter studenten åkte Filippa med sina klasskamrater på en resa till Rhodos. Då var hon borta från sin dotter i en vecka – något som skulle visa sig vara svårt.
– Jag mådde väldigt dåligt. Ville inte göra någonting, kunde inte äta. Det var en obeskrivlig lättnad när jag fick träffa henne igen.
Om några veckor fyller hennes dotter Junie ett år. Den sista september börjar hon förskolan. Tills dess är Filippa mammaledig.
– Det är så roligt att se henne lära sig nya grejer. Det är speciellt.