Det var mitt under politikerveckan i Almedalen som Försvarsmakten bjöd på en show över vattnet vid norra hamnen i Visby.
Plötsligt, eller det kändes i alla fall så för alla dem som inte tagit del av Försvarsmaktens pressmeddelande, fylldes hela luften av ett öronbedövande dån. Och den som vågade titta upp i luften kunde se att det dök upp Jas Gripen-plan bland molnen. Planen flög runt i åttor och gjorde loopar både på längden och på tvären.
Kristersson om kräkpåse
Showen pågick i kanske tio minuter och avslutades med att ett antal helikoptrar, av modellen Black Hawk, även de från Försvarsmakten, cirkulerade över hamnen. Många verkade uppskatta showen och filmade och applåderade. Men andra, så som delar av GP:s team, blev rädda.
Kort inpå att showen avslutats promenerade statsminister Ulf Kristersson (M) ner mot hamnen i maklig takt, åtföljd av sin stab.
Vad säger du om den här showen?
– Jag gillar ju sånt här. Först var det Jas Gripen som gjorde en liten uppvisning. Jag är inte expert på detta. Men eftersom jag själv flög Gripen för bara några veckor sedan så fick jag en liten igenkänningskänsla, säger statsministern glatt.
Gjorde du en sån där loop då?
– Ja.
Var det läskigt?
– Ja. Eller nej!
Får man inte säga att det var läskigt om man är statsminister?
– Nej, läskigt var det inte men vi steg från 5000 fot till 25 000 fot på 20 sekunder. Det är en helt hissnande upplevelse.
Kräktes du?
– Nej, men jag var förberedd på det. Det fanns en kräkpåse i fickan.