”SBL:s kanske största basketbomb genom alla tider.”
Så beskriver Norrköping Dolphins rekryteringen av Jeffery Taylor på sin hemsida. 37-åringen vänder hem efter 20 år utomlands.
– Känslan att komma hem är otrolig och det är ett ”full circle-moment” för mig, säger Taylor och fortsätter:
– Beslutet var väldigt lätt, jag har alltid velat avsluta min karriär hemma i Norrköping Dolphins och jag har haft en stor hemlängtan i många år. Det var inget annat än Dolphins som gällde för mig.
Taylor valdes som nummer 31 i NBA-draften 2012 av Charlotte Bobcats (nu Hornets). Han blev den andre svensken att spela i NBA, efter Jonas Jerebko, i november samma år.
Senast kommer Taylor från en säsong i rumänska Cluj där han vann ligan, cupen och supercupen. Dessförinnan spelade han sju säsonger för Real Madrid och tre för litauiska BC Wolves.
– Ja, vad ska man säga? En otrolig karriär och spelare som vi länge längtat efter att få hem. Det är verkligen stort för oss som klubb att vi lyckas kontraktera Jeffery och jag är innerligt tacksam för det, säger Dolphins klubbdirektör David Bergström.
Streama FIFA Fotbolls-VM och Allsvenskan med TV4 Play Sport Fotboll. Halva priset hela sommaren – 224,50 kr/mån i 3 månader.