Det var på midsommarafton som Annette Jonsson och hennes man skulle vattna på hennes föräldrars grav på Selångers kyrkogård i Sundsvalls kommun. Föräldrarna gick bort för två respektive tre år sedan och hon sköter om graven så ofta hon kan.
– Jag mår så bra där, det är en sinnesro på något sätt när jag är där.
Men den här gången skulle inte bli som alla andra gånger, vilket Sundsvalls tidning först berättade om.
– Så möts vi av den där förödelsen som är. Jag räknade till sju gravar som kyrkan har kört rakt över.
Kyrkan hade haft en jordbegravning dagen innan och grävt upp graven med maskin. Men för att ta sig dit har personalen kört traktorn över en hel rad av gravar.
– Jag tycker att det är fruktansvärt. Det finns inte ord för det. Jag blev både ledsen och arg. Jag tycker att det är gravfridsbrott.
Lovisa Schmidt, kyrkoherde i Medelpads södra pastorat, säger till Sundsvalls tidning att hon beklagar händelsen. Men att det är en etablerad arbetsmetod att köra in med maskiner på en kyrkogård.
– Vi måste köra in så, annars kommer man inte in på något annat sätt med maskinerna när man gravsätter en ny grav, vilket var det som hände förra torsdagen. Jag känner inte till någon kyrkogård där man handgräver, utan det är maskiner som används.
Annette Jonsson köper inte det argumentet.
– Jag kan inte tänka mig att det kan vara etablerat att man köra över gravar och förstöra dem. Det tar ju ett tag innan det sätter sig riktigt i marken när det är nygrävt.
Annette Jonsson säger att hon förstår att man behöver ta sig till den grav man ska gräva upp.
– De hade kunnat hålla sig i mitten. Nej, i stället har de kört rakt över alla gravar, säger hon.
Efter händelsen har Annette Jonsson polisanmält kyrkan och kräver att den förstörda marken och gräsmattan åtgärdas.
– För mig är det en ren förödelse. Det var en chock. Det är liksom helt respektlöst mot mig som anhörig också.