Svenska ishockeyförbundet satsar mot att få sin ordförande att nå en ledande position inom ishockeyvärlden.
Anders Larsson nomineras till styrelseledamot, men även till vice ordförande inom IIHF.
– Jag är glad att svensk ishockey nominerat mig för en ny mandatperiod i IIHF Council, säger han i ett uttalande.
Även om svensken skulle få rollen, kan han fortsätta sitt uppdrag inom svensk hockey.
– Ett uppdrag jag fortfarande brinner för. Och det känns både bra och viktigt för mig, säger Anders Larsson, säger han.
Larsson välkomnar möjligheten att få ta hand om toppositionen.
– IIHF behöver fortsätta att utvecklas och förändras, och i det arbetet kan och vill jag och Sverige fortsatt vara med och bidra, säger han till Svensk hockeys hemsida.