Med mindre än en timme kvar till matchstart underkändes Lötens IP inför Häckens bortamatch mot IK Uppsala.
I sista stund behövde matchen flyttas, då planens skick inte godkändes av domarna.
– Det är ett haveri att vi hamnar här på matchdagen, säger Häckens klubbchef Marcus Jodin och fortsätter:
– Vi lyfte frågan till förbundet för en vecka sedan om planen verkligen är spelbar. Det är jätteproblematiskt. Vi skickar upp lagen till andra sidan av Sverige, vi förbereder dem under hela veckan, och så hamnar vi här. Samtidigt är vi tacksamma att domarna dömde ut planen med risk för skador. Det är en mycket märklig situation.
Strax efter klockan 18, när matchen egentligen skulle ha startat, kom beskedet att det damallsvenska mötet flyttas till Bälinge IP utanför Uppsala – och skulle dra igång klockan 19.15.
Marcus Jodin: För låga krav
Marcus Jodin är kritisk till förbundets bestämmelser kring reservarenor. I nuläget är kravet att reservarenorna i damallsvenskan ska vara godkända för breddfotboll – inte elit.
– Det tycker vi är alldeles för låga krav. Den här arenan har inte besiktigats i år, det var förra året den godkändes. Vi har inte fått tillräckligt gehör för våra frågor. Det har vi fått bekräftat eftersom vi är där uppe men det inte är någon match som kommer spelas, fortsätter Jodin.
Hur ser du på att det här händer i den högsta serien?
– Du säger en ganska viktig grej. Det är den högsta serien, är det här vi ska hamna? Vi jobbar väldigt hårt och driver en verksamhet för att utveckla ligan och damfotbollen. Det känns som att utvecklingen går 30 år tillbaka över en natt. Det är ytterst beklagligt.
Förbundets svar: ”Ligger ett ansvar på arrangerande förening”
Axel Fagerhäll är tävlingschef på Svenska Fotbollförbundet. Han ger sin bild av den inträffade situationen.
– Konstgräset läggs om på Studenternas. Därav är IK Uppsalas ordinarie arena inte spelbar. Då har de i stället lagt matchen på sin reservarena Lötens IP, där de skulle ha spelat i dag, säger Fagerhäll och fortsätter:
– Men vi blev kontaktade av Häcken i förra veckan då de var lite oroliga över planen och så där. Då tittade vi närmre på det och om det fanns något konstgräscertifikat, och då fanns det ett som intygade allt är i sin ordning. Då gjorde vi bedömningen att reservarenan går att spela på.
Fagerhäll bekräftar att besiktningen av Lötens IP:s konstgräs inte gjordes 2026, men att certifikatet gäller över 2026.
Han berättar vidare att det var först när domarna kom till matchen under onsdagseftermiddagen som han fick till sig att planen ”inte alls var i det skicket som det borde ha varit enligt certifikatet”.
– Vi hade inga indikationer på att det skulle vara så dåligt som det faktiskt var. Där kan man säga att det ligger ett ansvar på den arrangerande föreningen att faktiskt se till att man har en bra och spelbar plan.
– Jag kan tycka att det är lite märkligt att det inte har uppmärksammats från IK Uppsalas håll innan allt detta som hände så tätt inpå. Vi åker inte ut inför varje match och tittar på det utan där ligger ansvaret på hemmalaget att flagga upp om en plan skulle vara alldeles för dålig.
Förbundet öppnar för förändring
Axel Fagerhäll ger sedan sin syn på att Marcus Jodin kallar situationen för ett ”haveri”.
– Jag förstår den kritiken helt. Men jag skulle vilja säga att jag tycker att det största ansvaret ligger på den föreningen som faktiskt ska arrangera matchen. De har alla möjligheter i världen att se hur planen ser ut och om den är i tillräckligt skick.
– Jag förstår Häckens kritik men det yttersta ansvaret i den här situationen ligger på hemmalaget.
Jodin är kritisk till att det är okej att ha arenor för breddfotboll som reservarenor i Sveriges högsta serie. Hur ser du på det?
– Det är lägre arenakrav i damallsvenskan jämfört med herrallsvenskan. Redan där är det lite skillnad i kraven och det beror på vilka förutsättningar klubbarna har.
– Jag tycker att den här typen av situationer öppnar upp för att vi kan behöva se över om det finns behov av att höja kraven på reservarenorna även i damallsvenskan. Det får vi utvärdera och se vad föreningarna har för förutsättningar och så där. Men även här kan jag förstå hans kritik och det är någonting vi måste titta på i ljuset av allt det här.
Uppsala: ”Kommunens ansvar”
Linda Zillén, ordförande i IK Uppsala, menar i sin tur att ansvaret för planens skick ligger på Uppsala kommun.
– Löten är vår reservarena som är godkänd av Svenska Fotbollförbundet. Det är Uppsala kommun som har ansvar för driften av den, så frågorna om planen får man ställa till Uppsala Kommun, säger Linda Zillén.
Förbundet tycker att det är ert ansvar som arrangör, hur ser du på det?
– Vi har med den (Lötens IP) i vårt avtal med Uppsala kommun, om inte Studenternas är spelbar. Enligt avtal ska vi vara på Löten nu och det är de (kommunen) som driftar den. Det är deras ansvar anser vi.
Vad tänker du om att den inte är spelbar när de lägger om konstgräset på Studenternas?
– Ja, Studenternas konstgräs är försenat också med någon vecka. Den byttes under herrarnas speluppehåll vilket är naturligt. Den skulle varit klar, så att möjligheten funnits att kunna spela där. Därav att vi blev hänvisade till reservarenan.
Vad tänker du om den planeringen?
– Den tycker jag inte är så god eftersom vår säsong pågår till och med lördag. Det här är vår reservarena. Självklart behöver vi ha en spelbar plan att spela på. Det är trots allt damallsvenskan, den högsta ligan. Det är klart att vi förväntar oss att ha en spelbar plan enligt avtal.
Matchen sparkades igång klockan 19.15 på Bälinge IP efter det sena beskedet. Häcken vann matchen med 3–2. På grund av planflytten kunde inte det sändande bolaget Viaplay visa matchen.