← Alla nyheter

Aftonbladet · 3 dygn sedan Senaste

Orden om SD:s partikultur: Det där är en myt

”Tjafsar inte” ✓ Så ska valet vinnas

Orden om SD:s partikultur: Det där är en myt

Publicerad 2026-06-24 17.21

VISBY. Jimmie Åkesson är mör.

Trots det ställde vi honom mot muren och pepprade frågor om maktbalansen i SD, attackerna mot S och hur Tidö ska lyckas vinna valet.

– Det krävs att vi steppar upp. Det krävs att Liberalerna kravlar sig över fyraprocentsspärren, säger partiledaren.

Det har varit en hektisk dag.

Jimmie Åkesson har intervjuats av TV4, SVT, Sveriges radio, Expressen, 100 procent – och finska Helsingin Sanomat.

Men intervjun med Aftonbladet blev kanske den mest dramatiska . Några minuter in brottas en närgången man ned under skrik och uppståndelse.

Jimmie Åkesson rycker på axlarna.

– Jaha, se där, säger han.

Det är solig onsdag eftermiddag i Almedalen – veckan av ”jippo” och ”ankdamm”, enligt SD-ledaren.

Hur är läget?

– Nu är man rätt mör, om jag ska vara ärlig, efter den här dagen. Men den är snart slut för mig. Jag är jätteimponerad av pressgänget här som har verkligen dragit ihop det, för det blir en rätt intensiv dag när man är här.

För fyra år sedan var du på valturné och jag intervjuade dig då. Vad är det för skillnad på Jimmie nu och Jimmie för fyra år sedan?

– Ingen alls. Nej, men det är klart att skillnaden nu är väl att vi går in i valrörelsen med en helt annan bakgrund. Det är att vi har varit med och styrt under de här fyra åren. Och att vi behöver ta ansvar både för sådant som vi har gjort och sådant som vi inte har gjort. Och att vi behöver möta väljarna och avkrävas ansvar helt enkelt. Och det är ju en ny situation.

En i ditt lag, Ebba Busch, var ju här i går och sa att hon skulle flytta hela Tidö vänsterut. Mot mitten. Är du med på det?

– Jag har inga problem att dra mig mot mitten. Jag tycker att det är många frågor där vi är betydligt mer mitten än vad Kristdemokraterna är. Sen måste vi bejaka olikheterna inom det blågula gänget. Vi ska inte framstå som att vi är ett och samma parti, för det är vi inte.

Hon sa att det är där väljarna är mer i mitten än vad Tidö ligger. Håller du med om den analysen?

– Vi har legat väldigt tungt i frågor om kriminalpolitiken, migrationspolitiken. Det betraktas väl inom svensk kontext i alla fall som traditionella högerfrågor. Men det har varit akuta problem som vi har behövt hantera, och inte lagt lika mycket kraft på andra saker.

– Samtidigt som jag tycker vi har drivit igenom tandvårdsreformen, eller påbörjat den. Det är väl väldigt mycket av en mittenfråga. Kanske en av de största välfärdsreformerna som vi har sett på väldigt länge. Så jag tycker att vi ändå har lyckats göra både och.

Men mjuka värden, är ni för dåliga på det tycker du? Eller kan ni bli bättre?

– Det är svårt att lyfta fram mjuka värden när Sverige är i nästan krigsliknande tillstånd. Vi har hela omvärlden som står i brand och som påverkar oss. Vi har krig på gatorna, gängkrig. Vi har haft en i princip ohämmad invandring till Sverige under väldigt lång tid som har skapat stora problem. Det där måste ju lösas. Jag upplever att det var det uppdraget vi fick i valet.

– Jag var också väldigt tydlig inför förra valet att vi är ändå något slags välfärdsgarant i den här konstellationen. Och vi har hållit emot, både när det gäller a-kassan, när det gäller sjukförsäkringen, när det gäller marknadshyror och den typen av frågor. Där jag tror att man hade gått längre högerut om inte vi hade funnits med där.

Är det din sista valrörelse?

– Nej, det tror jag inte.

Hur övertygad är du om det?

– Det kan man väl aldrig vara övertygad om. Dels är det inte bara mitt eget beslut. Som partiledare är man aldrig bättre än sin senaste opinionsmätning brukar man säga, men framförallt inte sitt senaste valresultat. Men oavsett hur det går i valet så känner jag att jag har mycket kvar att ge, så jag är gärna kvar ett tag till.

Apropå det, DN skrev i dag att det pågått en maktkamp i partiet där Tobias Andersson pekas ut. Finns det en maktkamp?

– Jag har inte upplevt någon maktkamp på det sättet som beskrivs. Det är klart att det i ett stort parti finns olika viljor. Det finns olika intressen. Någon kanske tycker att partiet ska dra i en viss riktning i en viss fråga och plädera för det i olika sammanhang. Det är ju bara sunt. Det är inget konstigt. Men någon maktkamp har jag inte noterat.

– Tittar man på våra landsdagar så är vi väl det parti som har minst konflikter och åsiktsskillnader bland partierna i riksdagen skulle jag tro. Så jag känner att vi står rätt trygga och fasta.

Vissa skulle också säga att ni är det mest toppstyrda partiet i riksdagen.

– Fast det där är en myt skulle jag säga. Det är inte så. Däremot så har vi en partikultur där vi vi håller inte på och tjafsar om saker i onödan, utan vi gör det som vi tycker är viktigt.

Är du orolig att det blir ett maktvakuum den dagen du kliver av?

– Nej, det tror jag inte. I de flesta fall så gör man väl en sån överlämning på ett ordnat sätt och ser till så att det blir bra. Men vi är inte där än, så jag har inte funderat så mycket på det.

Efter TV4 avslöjat oegentligheter i Sverigedemokraternas ekonomi har Vänsterpartiet polisanmält Jimmie Åkesson. Ett valgrepp, menar SD-ledaren.

– Det är ju ett sätt att få uppmärksamhet, såklart. Och uppenbarligen får de det också. Jag har inte något att säga om det, jag vet inte riktigt vad det är de syftar på. Att jag skulle ha begått för brott faktiskt och vad de har för belägg för det. Det är ett sätt att ta upp polisens resurser som är helt onödigt.

I ditt tal här, det var mycket fokus på sossarna. Många rena attacker. Är det strategin som du har framåt valvrörelsen?

– Ja, men det är en del i strategin, det är att förklara vad som händer om vi förlorar valet och vad det är sossarna egentligen vill. Alltså hela deras strategi den här mandatperioden har gått ut på att triangulera, neutralisera debatter som de inte vill ha. Och de har lyckats ganska väl med det.

Att sossarna också försöker måla upp er som huvudmotståndare. Kan du se att det är något ni också tjänar på egentligen?

– Ja, sen tror jag man gör det mest för att slå mot Moderaterna om man ska vara ärlig. Men det är klart att vi gör, och det är inte så konstigt, vi är de två största partierna i riksdagen. Vi är två partier som har tydliga konfliktytor när det gäller integrationspolitiken till exempel men också när det gäller det mesta egentligen.

Vad känner du för socialdemokratin?

– Jag tycker att den moderna socialdemokratin är någonting helt annat än det som jag växte upp med, det som jag tänker mig att mina föräldrar och deras föräldrar röstade på en gång i tiden. Där man byggde folkhemmet och byggde ett land och en nation som håller ihop. Men under nästan hela min livstid så har ju socialdemokratin varit någonting annat som snarare har velat slå sönder det som blev så bra och har lyckats väldigt väl med att slå sönder det också.

– Modern socialdemokrati ser jag mer som ett maktparti snarare än ett parti som vill någonting på riktigt.

Slutligen då, vad krävs det för att ni ska vinna det här valet?

– Ja, vad krävs? Det krävs att vi steppar upp. Det krävs att Liberalerna kravlar sig över fyraprocentsspärren. Och det krävs att vi, precis som förra gången, lyckas mobilisera väljare både från soffan och väljare från oppositionen eller oppositionssidan, som ju vi lyckades med förra gången och som avgjorde valet.

Läs hela artikeln hos Aftonbladet →

Metodai Nyheter är en nyhetsaggregator. Hela artikeln finns hos källan. Upphovsrätten tillhör respektive medium.